Hoop?

26 november 2014

Hoop?

Nu de deadline van 1 januari 2015 onafwendbaar dichterbij komt, komen er steeds meer ongeruste verhalen los over de zorg. Zorgen om de zorg. Een groot deel van Nederland is er niet gerust op hoe alles rond de zorg vanaf 1 januari geregeld wordt (of juist niet geregeld wordt).

Schrijnend zijn nu al de verhalen, die wij als SP Nieuwegein op straat maar al te vaak horen. Van ouderen die slapeloze nachten hebben vanwege de onzekerheid in hun toch al wankele bestaan. Of mensen die, na het zogeheten 'keukentafelgesprek', te horen krijgen dat ze de hulp - in de vorm en het aantal uren dat ze gewend waren - in het vervolg wel vergeten kunnen.

Immense zorgklus Het is dan ook een verwarrende situatie. Gemeenten worden opgezadeld met een immense zorgklus. En hoewel veel van die lokale politici, ambtenaren en zorgprofessionals zonder meer hun uiterste best zullen doen om het zo goed mogelijk te regelen, kan je er donder op zeggen dat het in een aantal gevallen niet gaat lukken.

Een dergelijke opgelegde mega-operatie, die in zo'n rap tempo moet worden uitgevoerd, is al bij voorbaat gedoemd (deels) te mislukken. En het zal maar net jou treffen of je oude vader of moeder of je kind misschien...

Afstand Dit kabinetsbeleid - alleen mogelijk door de steun van D66 en klein 'christelijk' - toont aan dat de politiek nog nooit op zo'n grote afstand van de samenleving heeft gestaan als nu. De harde, ijskoude praktijk van alledag, lijkt lichtjaren verwijderd te zijn van het warme, comfortabele pluche in Den Haag.

Hoe anders is het verklaarbaar dat partijen die zich voorstaan op te komen voor zwakkeren, ouderen, gehandicapten en mensen 'aan de onderkant van de samenleving', juist die groepen met hun 'hervormingen' zo in de steek laten?

Gevolgen Deze bezuinigingsmaatregelen - die trouwens in een eerder stadium onder Rutte I deels al in gang waren gezet door VVD, CDA en gedoger PVV - hebben gevolgen voor alle lagen in de samenleving. Maar waar de narigheid aan de bovenkant nauwelijks of niet doordruppelt, daar komt de ellende aan de onderkant met bakken tegelijk naar beneden.

Hoop Toch is er hoop dat het anders en beter kan. Dat er nog mensen zijn, die strijden voor sociale rechtvaardigheid en tegen de bikkelharde sloop door de huidige politieke bestuurselite van PvdA, VVD en de rest.

Pas nog bijvoorbeeld. Toen duizenden zorgmedewerkers demonstreerden in Den Haag en het publiek langs de kant hun instemming met de demonstratie niet onder stoelen of banken stak.

Of dichterbij huis. Bij zorgpersoneel in Nieuwegein dat bijna gedwongen werd om knevelcontracten te tekenen bij een nieuwe werkgever. Maar er waren mensen die met succes in verzet kwamen en zich niet lieten ringeloren.

Er is altijd hoop. En het is goed om daar af en toe gewoon mee geconfronteerd te worden.

Emile Grivel
Bestuurslid SP afdeling Nieuwegein

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.