Woonprotesten blijven nodig!

21 november 2021

Woonprotesten blijven nodig!

Foto: EG

In groten getale waren demonstranten van diverse politieke stromingen zondag  21 november naar Utrecht gekomen om op het Jaarbeursplein hun afkeer te laten blijken van de huidige woonproblemen.
Huizenprijzen gaan door het dak. Makelaars, speculanten, investeerders en ordinaire huisjesmelkers graaien naar hartelust kapitalen binnen, terwijl vele woningzoekenden met een “smalle beurs” het nakijken hebben. De markt, het paradepaardje van al die asociale neoliberale partijen, doet haar verderfelijke werk.

Foto: EG
Ook in Utrecht is hierdoor de nood hoog. In het centrum verrijzen enorme luxe woontorens, terwijl daarnaast sociale huurwoningen tegen de vlakte moeten. De gemiddelde wachttijd voor een betaalbare woning in Utrecht is inmiddels 11 jaar…..
Foto: EG
Vandaar de terechte boosheid die ook op deze demonstratie weer naar voren kwam. Tig jaar neoliberaal beleid van de VVD en met haar meeheulende partijen heeft de woningsituatie opgeleverd, zoals we die vandaag de dag kennen. VVD hotemetoot Stef Blok heeft er als minister van Volkshuisvesting persoonlijk voor gezorgd dat dat ministerie werd ontmanteld en dat de volkshuisvesting voor de marktleeuwen werd gegooid – en werd verscheurd.
Foto: EG
Vooralsnog blijven ze in Den Haag gewoon doof en lijkt men zich daar geen ruk aan te trekken van deze woonprotest estafette. Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en in tal van andere steden is men de afgelopen weken te hoop gelopen tegen dit ongelooflijke asociale beleid.
En de protestacties gaan door. Binnenkort in Groningen, een omgeving waar de neoliberale politici nog véél meer vuile handen hebben gemaakt en waar de mensen door de Haagse politiek op allerlei mogelijke manieren een ongelooflijke aardbevingsloer wordt gedraaid.
Foto: EG
Het is afwachten of deze relatief brave protestacties resultaat zullen hebben. Of dat er uiteindelijk gekozen moet worden voor andere - en grotere vormen van verzet….

EG