SP stelt vragen over afvalgedoe

29 januari 2021

SP stelt vragen over afvalgedoe

Naar aanleiding van recente mediaberichten over problemen rond de inzameling van huisvuil heeft de SP direct het college een aantal vragen voorgelegd.

De berichten gingen over de gevolgen van het niet meer apart inzamelen van plastic afval. Dat spul moet nu weer met  het algemene huisvuil worden weggedaan, wat overvolle afvalbakken tot gevolg heeft  en in een aantal  straten heeft geleid tot een afvalberg rond al volgestouwde containers. Die verandering lijkt bovendien ook nog eens kostenverhoging (afvalstoffenheffing) van maar liefst 30% voor de inwoners met zich mee te hebben gebracht…..
Niet alleen in Nieuwegein  is die heffing trouwens verhoogd, ook in veel andere plaatsen in Nederland rijst de stijging van de afvalstoffenheffing gigantisch de pan uit, deels veroorzaakt door exorbitante tariefverhogingen vanuit het kabinet Rutte.

De partij wil o.a. weten hoe groot de problemen precies zijn, waar die zich voordoen en of het vele thuiswerken van invloed is op de toename van het afval. En, ook niet onbelangrijk: hoe zit het met de frequentie van het ophalen van afval? Misschien moet in de wijken waar er sprake is van afvaloverlast de ophaal frequentie gewoon omhoog.
Met betrekking tot de afvalstoffenheffing wordt het college verzocht om eens tekst en uitleg te geven hoe precies die kosten in elkaar steken. Wat is bijvoorbeeld de besparing nu het plastic niet meer apart wordt ingezameld.

Wordt vervolgd dus.

EG