Geynwijs: van hoofdpijn naar zware migraine

22 februari 2018

Geynwijs: van hoofdpijn naar zware migraine

In de vergadering van de Gemeenteraad op 22 februari j.l. is uitvoerig stilgestaan bij de situatie rond Geynwijs. Dit in verband met “een voorstel inzake vaststelling en doorontwikkeling van de wijze waarop de toegang tot de zorg op het gebied van jeugd en WMO is georganiseerd.” Tja.

In 2016 onderzocht de SP naar aanleiding van vele signalen tijdens gesprekken op straat, ervaringen van zorgvragers met Geynwijs. Dat onderzoek  leidde tot een onthutsend rapport over de vooral zeer slechte dienstverlening van de organisatie. Het SP rapport werd later dat jaar gevolgd door een net zo onthullende uitkomst van een door de gemeente zelf geïnitieerd onderzoek.

Annie v.d Heuvel, SP fractievoorzitter, vermoedt dat het SP onderzoek in 2016 door de verantwoordelijke wethouder Adriani (Pvda) niet echt serieus is genomen. ”Pas toen er later duur betaalde onderzoeken waren gedaan, die vrijwel de zelfde resultaten lieten zien als in ons SP rapport, begon het bij hem een beetje te dagen hoe ernstig de situatie was”.

De wethouder zegde natuurlijk uiteindelijk beterschap toe maar nu, ruim anderhalf jaar later,  blijkt Geynwijs nog steeds zwaar ondermaats te presteren. En dat, terwijl er ondertussen enorme bedragen zijn uitgegeven om te proberen de organisatie op orde te brengen.

v.d. Heuvel: “Er werd een begeleidingscommissie gevormd en er werd in juni 2016 op voorspraak van organisatie adviesbureau Berenschot een interim-directeur ingehuurd. Iemand van Berenschot zelf natuurlijk. En die mag wat kosten, tot nu toe € 300.000,- en die geldteller loopt gewoon door”.

Andere opvallende kostenpost bleek de inhuur van een flink aantal dure tijdelijke fte’s te zijn (18,4), in vergelijking met  het aantal minder kostbare fte’s in vaste dient (30,4). Allemaal op advies van Berenschot.

Het heeft tot nu toe weinig zoden aan de dijk gezet. De interim directeur werd voor die riante vergoeding belast met het verbeteren van de bedrijfsvoering en dienstverlening en het aansturen van de organisatie.
v.d. Heuvel: ”De nieuwe bestuurder brengt echter nog steeds niet wat er van hem verwacht wordt. Vraag is of de gemeente eigenlijk met Berenschot een garantie heeft afgesproken, een no cure-no pay regeling bijvoorbeeld”.

Ook zet de SP vraagtekens bij de rol van de  Raad van Toezicht. Die Raad wordt vanaf midden 2016 door het College zelf gevormd. Wat heeft die Raad eigenlijk zitten doen? Ze mag gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan de directeur, moet toezicht houden op het bestuur en ook de doelstelling van de organisatie bewaken. Gelet op de huidige situatie en de exorbitante financiële uitgaven zonder merkbaar resultaat kan de conclusie niet ander luiden dan dat het toezicht ook volledig gefaald heeft.

Verantwoordelijk wethouder Adriani is zelf ook veel te laat in beweging gekomen. “Pas een vol jaar later, in 2017 ging de wethouder zelf met een aantal betrokkenen in gesprek. En aan de hand daarvan ligt er nu dit voorstel.
Al dat vele geld wat al opgebruikt is is dus niet besteed aan zorg. En wij er maar voor zorgen dat er genoeg geld zit in die sociale domein pot. Terwijl er dus in feite peperdure interim krachten van betaald worden!”, aldus v.d. Heuvel.

De sociale domeinpot is er “zodat niemand tussen wal en schip hoeft te vallen. Maar het zijn vooral de kapiteins die niet vallen. Er is zwaar bezuinigd op thuiszorg, mensen moeten zelf hulp regelen, is een traplift wel nodig? Kunt u niet beter gaan verhuizen? Waarom moet iemand maandenlang wachten op een scootmobiel? Vloerbedekking laten vervangen omdat u allergische bent?, kunt u dat wel in drievoud bewijzen? De individuele begeleiding voor uw autistische zoon kan wel een uur minder in de week? Bah, ik snap er niets meer van en ik kan het ook niet uitleggen aan onze inwoners. Kan de wethouder dat wel?” aldus het betoog van de SP fractievoorzitter in de raadsvergadering.

Geynwijs mag dan voor raad en college ondertussen een hoofdpijn dossier zijn geworden, voor veel mensen die voor hun zorgvoorziening afhankelijk zijn van Geynwijs betekent het maar al te vaak een langdurige zware en pijnlijke migraine aanval, zoniet iets ergers.