SP Nieuwegein zwaaide actievoerende leraren uit

5 oktober 2017

SP Nieuwegein zwaaide actievoerende leraren uit

Donderdag 5 oktober was de grote landelijke stakingsdag van leraren in het basisonderwijs. Meer salaris en minder werkdruk, daar ging- en gaat het om.

Met  vele duizenden trokken de leraren die dag naar Den Haag om te laten horen en zien, dat men de stelselmatige onderwaardering van het prachtige onderwijsvak helemaal zat is. Dat men klaar is met al die slopende bezuinigingen en afbraak door Haagse politici ter wille van het kortzichtige economische cijferreeks denken.

Met een doorzichtige truc trachtten de formerende partijen, waaronder de zichzelf benoemde zogenaamde “onderwijspartij” D66, de protesterende leraren nog de wind uit de zeilen te nemen door een dag voor de protestmanifestatie een extra bedrag voor het verlagen van de werkdruk te lekken naar de gretig citerende media, maar daar trapte vanzelf niemand in.

Foto: SP

Ook vanuit Nieuwegein ging een grote groep terecht boze leraren op pad naar Den Haag om aanwezig te zijn bij de manifestatie. De groep werd op gepaste wijze uitgeleide gedaan door de Nieuwegeinse SP met het uitdelen van vele hartjes voor onder de riemen.

De manifestatie werd qua aantal deelnemers een daverend succes! Maar liefst 60.000 protesterenden kwamen in Den Haag bij elkaar.

Of de Haagse politieke elite daar gevoelig voor is zal moeten blijken. En anders volgen er meer acties, zo is al aangekondigd. En de actiebereidheid blijkt zeer groot. Een hoopvol voorbeeld voor andere sectoren die de afgelopen jaren tot op het bot door het neoliberale beleid financieel zijn uitgekleed.