Makado winkelcentrum: al bijna 10 maanden een puinhoop

8 oktober 2017

Makado winkelcentrum: al bijna 10 maanden een puinhoop

Foto: SP

De SP heeft zaterdag 7 oktober op het Makado winkel centrum gesprekken gevoerd met winkeliers en sporadisch aanwezig winkelend publiek. Aanleiding waren signalen dat de ondernemers  door langdurige verbouwingen en daardoor ontstane onbereikbaarheid van het winkelcentrum behoorlijk in de financiële problemen dreigen te komen.

Het winkelcentrum ligt er al maanden bij als een bouwplaats. Probleem lijkt de slechte  planning  bij de uitvoering van de werkzaamheden te zijn. Zo zijn de parkeerplaatsen aan de voorzijde bij de winkels en die aan de achterkant van het winkelcentrum vrijwel gelijktijdig volledig op de schop gegaan. Wat betekent dat de winkels voor langere periode zo goed als onbereikbaar zijn.
De verbouwing van het supermarktpand loopt ook veel langzamer dan de bedoeling was. Gevolg van bezwaarprocedures en trage afhandeling van vergunningen, zo werd er verteld. En nu blijkt die verbouwing ook nog eens al drie weken volledig stil te liggen omdat, naar het schijnt, een ambtenaar persoonlijk aanwezig moet zijn om toestemming te verlenen voor de uitvoeringen van bepaalde boorwerkzaamheden, maar daar nog geen tijd voor heeft gehad......

Het uitgestorven Makado winkelcentrum op zaterdagmiddag...

Foto: SP

De paar klanten die er zaterdag waren vinden het jammer dat het allemaal zo lang duurt. Sommigen blijven de winkeliers trouw,  anderen hebben voor een aantal boodschappen hun heil al elders gezocht.

De winkeliers zijn vooral ontstemd over de slechte coördinatie en het daardoor steeds maar langer voortduren van de situatie. Een situatie die hen direct hard raakt in omzet en inkomsten. De verwachting is nu dat eind november het verbouwleed geleden zou moeten zijn, maar of dat daadwerkelijk gehaald zal worden is nog maar de vraag. Wie het winkelcentrum en de  staat van het supermarkt pand ziet, kan zich nauwelijks voorstellen dat eind november al een volledig ingerichte supermarkt operationeel  en het winkelcentrum  toegankelijk zal zijn.

Foto: SP

De winkeliers meldden ook dat er nauwelijks tot niet over dit alles is gecommuniceerd. De winkeliersvereniging moet vooral zelf van overal en nergens de informatie bij elkaar vergaren. Tekenend is in dat geval het feit,  dat de verantwoordelijke wethouder recent een bezoekje aan het winkelcentrum heeft gebracht, maar daar uitsluitend heeft gesproken met iemand van de nieuwe supermarkt in aanbouw,  de uitvoerder en de eigenaar van de panden. Aan de winkeliers zelf werd klaarblijkelijk niet gedacht. Netto resultaat van dat werkbezoek: een bordje aan de straatkant dat het winkelcentrum "bereikbaar" is.  En een paar versneld opgeleverde parkeerplekken aan de achterzijde.

Reacties

Ik ben de winkeliers steeds trouw gebleven en blijf dat doen. Maar ik hoop dat de ellende snel voorbij is.