SP zorgt voor tegemoetkoming hoge zorgpremie

27 januari 2017

SP zorgt voor tegemoetkoming hoge zorgpremie

De SP is blij dat de gemeente Nieuwegein mensen die gebruik maken van de collectieve ziektekostenverzekering van Menzis iets tegemoet gaat komen. Mensen met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum en die gebruik maken van deze collectieve verzekering krijgen een verhoging van de tegemoetkoming van de gemeente van 5 euro per maand op hun verzekering. Dit is donderdagavond 26 januari unaniem in de gemeenteraad besloten.

Foto: SP
Fractievoorzitter, Annie van den Heuvel: “Toen de hoge premie van Menzis in november vorig jaar bekend gemaakt werd hebben wij hierover vragen gesteld aan het college. Menzis verhoogde zijn premie met maar liefst 12 euro per maand. Wij hebben toen gevraagd hoe de gemeente Nieuwegein tegemoet kan komen in de kosten van deze premiestijging.
Dat mensen nu 5 euro minder gaan betalen is fijn, maar de zorgkosten zijn voor veel mensen nog steeds te hoog. Voor grote veranderingen in ons zorgstelsel en voor bijvoorbeeld het afschaffen van het eigen risico zijn wij afhankelijk van de politiek in Den Haag.”

Het contract van de gemeente met Menzis verloopt op 31 december 2017. In de loop van dit jaar bekijkt de gemeente opnieuw naar mogelijkheden tot het maken van andere afspraken met Menzis en/of andere zorgverzekeraars.

Met ingang van 1 februari 2017 wordt de gemeentelijke bijdrage voor de premie met 5 euro verhoogd zodat de grote stijging in de zorgpremie van Menzis niet hoger is dan dat bij andere verzekeraars zou zijn. Bestaande klanten zullen vanuit Menzis een nieuwe polis ontvangen met daarin de hoogte van de nieuwe gemeentelijke bijdrage.