OV Motie SP met ruime meerderheid aangenomen

21 februari 2016

OV Motie SP met ruime meerderheid aangenomen

In de  raadsvergadering van 18 februari j.l. heeft de SP een motie ingediend waarin het college verzocht wordt de Provincie Utrecht op te roepen de komende jaren ook zelf geld beschikbaar te stellen om verdere groei van het openbaar vervoer mogelijk te maken. Dit, omdat het gebruik van het openbaar vervoer in de regio Utrecht flink groeit.

De motie werd ruim aangenomen. Tegen stemden VVD, CDA en Christen Unie.
De VVD steunde de motie niet omdat ze zich niet kon vinden in de term “sociale functie van het openbaar vervoer”.
Opmerkelijk was dat de tegenstem van de Christen Unie werd ingegeven door het feit dat de fractievoorzitter niet in staat was geweest alle mailberichten over het onderwerp op tijd door te nemen.
In Utrecht (stad) stemde de Christen Unie trouwens wél voor een gelijkluidende motie.

Buslijn 77
Met de OV motie van de SP kwam ook de discussie op gang over buslijn 77 die, zo is de bedoeling, niet meer langs Blokhoeve  zal rijden.
Een motie waarin de gemeente wordt opgeroepen Qbuzz te verzoeken met alternatieven te komen voor de OV bereikbaarheid van de wijk Blokhoeve werd eveneens aangenomen.
De wethouder heeft toegezegd hieraan zeker gehoor te gaan geven.

Reacties

Wilt u nog even luisteren naar onze stemverklaring? De ChristenUnie stemde tegen de motie omdat de motie overbodig was. Het college gaf aan al via de U10 gereageerd te hebben naar de provincie met dezelfde mededeling. Ik houd er niet van om verkeerd geciteerd te worden.

Leuk meneer Monrooij dat u onze site leest. Uit uw reactie maak ik op dat u dus wel voor de motie was, dat zou mooi zijn. Het college had inderdaad de strekking van de motie overgenomen maar naar de Provincie toe is het goed om te weten dat veel partijen in Nieuwegein het daarmee eens zijn. Vandaar dat de motie toch ter stemming is gebracht. Toch heb ik u wel degelijk horen moppenren in uw betoog over de vele mails over dit onderwerp dus zo ver zit de schrijver van ons nieuwsstukje er niet naast.
Annie van den Heuvel
Fractievoorzitter SP Nieuwegein