Nieuwegein frustreert campagne voor 6 april referendum

29 februari 2016

Nieuwegein frustreert campagne voor 6 april referendum

De gemeente Nieuwegein heeft besloten geen aanplakborden in de stad neer te zetten voor het voeren van een campagne rond het referendum op 6 april a.s. Zo blijkt uit antwoorden op vragen van de SP fractie.

Daarmee frustreert het gemeentebestuur campagnevoerders om hun argumenten voor een ‘ja’ of ‘nee’ stem op een opvallende in het oog springende manier kenbaar te maken.

Eerder al heeft het College bij monde van Burgemeester Backhuijs aangegeven dat het aantal stemlokalen voor het referendum met meer dan de helft wordt teruggebracht.

Foto: SP

Het referendum is rechtsgeldig bij een opkomst van minimaal 30% van de kiesgerechtigden.
Het is geen publiek geheim, dat een aantal bekende partijen niet zit te wachten op referenda of meer zeggenschap voor de kiezers.  De beperkende maatregelen rond het referendum zullen zeker niet  bijdragen aan het stimuleren van die opkomst. Wat dan in het voordeel zou zijn van hen die sceptisch staan tegenover volksraadplegingen in zijn algemeenheid, en deze in het bijzonder.

In ieder geval lijkt Nieuwegein er voor gekozen te hebben de aandacht voor -  en de deelname aan het referendum zo klein mogelijk te houden.