Zorg Zaterdag

5 december 2015

Zorg Zaterdag

Foto: nos / nos
De SP Nieuwegein was jongstleden zaterdag 5 december weer present in het Stadscentrum. Om aandacht te vragen voor de zorg. Hoogst aktueel nu er weer een nieuwe ontslaggolf dreigt in de thuiszorg.

Bij TSN, de grootste thuiszorgorganisatie van Nederland, staan maar liefst 12.000 banen op het spel. 40.000 Mensen die van deze organisatie afhankelijk zijn weten niet of ze binnenkort nog de zo broodnodige hulp krijgen.

Politieke keuzes
Het is allemaal het directe gevolg van de politieke keuzes die er in Den Haag gemaakt zijn. Niet alleen onder het huidige kabinet van VVD en PvdA, maar ook daarvoor al in andere kabinetten, zoals Rutte 1, met enthousiaste steun van de PVV, en een hele trits Balkenende kabinetten van CDA, VVD, PvdA, D66, Christen Unie en zelfs nog de LPF. Dáár is de basis gelegd voor de hedendaagse ellende  - niet alleen in de zorg, maar ook op tal van andere maatschappelijke terreinen. Marktwerking was – en is voor al die partijen nog steeds het toverwoord. Met alle sociale ellende van dien.

Alternatief
De SP heeft een goed alternatief voor het huidige zorgstelsel , dat nu vooral beheersd wordt door verzekeringscowboys die ieder jaar meer geld aan zorgpremie’s binnenhalen en dat overal voor gebruiken  - behalve voor de zorg zelf.

De folder daarover vond deze zaterdag gretig aftrek. Logisch, iedereen ziet zich vroeg of laat geconfronteerd met de uitwassen van het huidige neoliberale zorgsysteem. Het leverde een aantal goede gesprekken op, waaruit duidelijk bleek dat zeer velen echt helemaal klaar zijn met dit zorgsysteem. En dit kabinet.

Het SP zorgplan is hier terug te vinden.

DE ZORG IS GEEN MARKT!

Foto: SP / SP