De algemene beschouwingen

6 november 2015

De algemene beschouwingen

Op donderdag 5 november vonden de algemene beschouwingen plaats n.a.v. de begroting. Lees verder om het betoog van SP fractievoorzitter Annie vd. Heuvel te lezen.

"Geachte voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen

Het Bruist in ons Dorp! In onze fijne woonstad is het goed leven en ontmoeten. Zo, het onderwerp toekomstvisie heb ik hiermee gelijk maar behandeld. Of valt er meer te zeggen?

Voorzitter, ik kijk terug op het afgelopen jaar en probeer vooral ook een beetje vooruit te kijken. Eerst het goede nieuws:

Er gebeurt iets in onze stad. Het zal geen toeval zijn dat na anderhalf jaar van dit nieuwe college door de mensen in Nieuwegein een ander beleid ervaren wordt. Dit hoor ik op straat en op alle plekken waar we in de stad komen. Verheugd als men is dat de SP nu de bestuursverantwoordelijkheid heeft genomen, krijgen we te horen dat het goed is dat de SP nu meebestuurt lokaal.

We hebben een goed armoedebeleid. Er zijn dingen van de grond gekomen die voorheen onmogelijk geacht werden. Fort Vreeswijk is overgedragen aan een groep bewoners die na jaren van praten hun droomwens in vervulling zagen gaan. Het Fort draait beter dan ooit. Deze week werd bekend dat ze een prijs van de Rabobank hebben gewonnen. Hiervandaan de felicitaties voor de vrijwilligers van het Fort, dat is een mooie opsteker.

En dan The Pit, of Fenix waar nu eindelijk dat poppodium komt waar Nieuwegein al zo lang over praat. Weer een mijlpaal die vooral door de jeugdigen in onze stad als een doorbraak ervaren zal worden. Voorzitter, ook dat heeft het college goed gedaan.

Voorzitter, leden van de raad, de bezuinigingen mogen ons dan overkomen zijn, we hebben ze maar uit te voeren. Dat maakt echter niet dat we zomaar alles even snel aan de samenleving kunnen overlaten. En het moet me toch wel van het hart dat ik ben geschrokken van de signalen die we de laatste maanden krijgen over Geynwijs en de ondersteuning door de wijkteams. Na een haperende start dit jaar lijkt het erop dat het een flinke uitdaging is om met een klein clubje mensen alle hulpvragen in de stad te begeleiden. Want het wijkteam heeft zich veel op de hals gehaald. Zomaar even binnenlopen bij Maatschappelijk Werk van Vitras is er niet meer bij. Zonder verwijsbrief van Geynwijs zitten de mensen daar duimen te draaien.  Dit terwijl maatschappelijk werk eerstelijns hulp is. Mijn fractie begint ervan overtuigd te raken dat we de uitgangspunten van de sociale wijkteams binnenkort eens goed onder de loep moeten nemen. Voor mijn eerste termijn zou ik het willen laten bij een aantal vragen aan de wethouder:

- Is de wethouder bekend met signalen over slecht luisteren, niet opnemen van de telefoon, medewerkers die van toeten nog blazen weten, niet terugbellen, keukentafelgesprekken waar weken op moet worden gewacht, 8 weken zijn geen uitzondering, een website waar slecht informatie te vinden is en ga zo maar door!
- Is de wethouder van mening dat dit een ontoelaatbare toestand is?
- Is de wethouder bereid een toezegging te doen dat de gemeenteraad voor het einde van het jaar een overzicht krijgt met alle geconstateerde problemen en minimaal een richting en planning voor het uitvoeren van de nodige oplossingen?

Wij wachten in spanning op zijn reactie. Het antwoord dat Ieders Belang gekregen heeft op hun vragen hierover stelt ons allerminst gerust.

De SP start binnenkort met een meldpunt op onze site en we zullen actief de stad in gaan om signalen op te vangen.

Een ronde langs de Geynwijs punten was geen succes. Op sommige plaatsen is het Geynwijspunt niet meer dan een tafeltje met een paar folders. De medewerker moest ergens achter uit het gebouw vandaan gehaald worden.

Voorzitter, de voortvarendheid van dit college uitte zich ook in de opvang van een groep statushouders die versnelt naar Nieuwegein komen. SP is trots dat onze gemeente haar steentje bijdraagt aan dit lastige probleem. Het college heeft voortvarend gehandeld door de afwachtende houding van COA te doorbreken en zelf een voorstel te doen. We weten hoe hard de ambtenaren hieraan gewerkt hebben. Vanaf deze plek zou ik hen graag nogmaals van harte willen bedanken. Dit soort inzet wordt door mijn partij zeer gewaardeerd.

Afgelopen zaterdag zagen we met eigen ogen hoe gul de Nieuwegeiners waren bij het inleveren van de gevraagde spullen. Hartverwarmend hoe een meisje een kinderfiets kwam brengen.

Voorzitter, er zijn nog genoeg losse eindjes als het om het vluchtelingenvraagstuk gaat. De taakstelling zal waarschijnlijk toenemen op last van het Rijk en dat gaan we merken in onze portemonnee. En we hebben al zo veel problemen. Hoe gaat het college ervoor zorgen dat er genoeg kantoren worden getransformeerd? Wanneer krijgen we een eerste update over deze acties?

Voorzitter, leden van de raad, meebesturen valt niet mee als je geconfronteerd wordt met beleid waar je jarenlang tegen geageerd hebt. We kijken aan tegen enorme tekorten op het stadshuis en de parkeerexploitatie. Het is makkelijk vingerwijzen maar de problemen dienen wel opgelost te worden. Wat gaat het college doen met het angstige toekomstbeeld waarin de tekorten oplopen? Daar geven de scenario’s in de toekomstvisie geen antwoord op. Hebben we wel een antwoord? Waarom hebben we toen die sociale huurwoningen op het huidige marktplein gesloopt, alleen om parkeerplaatsen te realiseren die niet renderen? Ze zorgen ook nog voor een lagere bezettingsgraad in de parkeergarages. Hoe komen we dit probleem te boven?

Ik sprak eerder in mijn verhaal al even over het armoedebeleid. We zijn trots op wat er bereikt is. Maar hadden we niet een evaluatie tegoed? Wanneer mogen we die verwachten? Via de kledingbank hoorden we dat er nu al zo’n duizend mensen in het bestand zitten. Duizend mensen die enorm blij zijn dat ze hun kleding gratis kunnen ophalen. Maar voorzitter, de doelgroep van de kledingbank gaat tot 125% van het minimum en nog kunnen deze mensen niet rondkomen. Er is een groeiende groep die te rijk is om arm genoemd te worden. Deze mensen hebben echter grote moeite om de eindjes aan elkaar te knopen en zijn het overgrote deel van hun inkomen kwijt aan de vaste lasten.

Tegenover deze hoge groeiende vaste lasten staat geen vast inkomen meer. Hierin moeten we flexibel zijn. Niemand heeft meer een baan voor het leven, we hebben flexcontracten, of moeten als ZZP’er zorgen voor een inkomen. De groeiende onderkant van de middenklasse is onze kopzorg voor morgen. Wat gaat het college doen om deze mensen te helpen?

Ik heb het net al even gehad over de kledingbank, geheel gerund door vrijwilligers. Dit soort vrijwilligers zijn het kapitaal van de stad. We zien ze overal terug, bij de Algemene Hulp Dienst, Voedselbank, Vluchtelingenwerk, sportverenigingen, de stad kan niet zonder hen. De SP hoopt dat het college de waarde van dit kapitaal goed weet in te schatten. Ik hoop dat het college ons hierover gerust kan stellen.

Voorzitter ik rond af, wij zien uit naar de discussie over Lekstroom Werkt. Dit moet gaan leiden tot een andere kijk op arbeid en participatie. De WSW moet nog omgevormd worden en dat heeft onze scherpe aandacht. Verder hebben we binnenkort weer de discussie over Rijnhuizen en Parkhout. Allemaal interessante vraagstukken.

Wij beseffen dat we veel vragen van het college en de organisatie. We durven er echter op te rekenen dat als we hier volgend jaar weer spreken, het grootste deel van het collegeakkoord tot uitvoering is gebracht. Daar wensen wij u heel veel succes mee. En om weer terug te komen op het onderwerp waarmee mijn betoog begon, we wensen het college veel daadkracht en wijsheid toe, of het nu A,B,C of D wordt!

Dank u wel.