h

Keukentafelgesprek: Hoe bereid ik me voor?

2 maart 2015

Keukentafelgesprek: Hoe bereid ik me voor?

Foto: SP / SP

De meeste keukentafelgesprekken gaan over huishoudelijke hulp. Gedurende 2015 wordt alle huishoudelijke hulp, die via de gemeente (WMO) is geregeld, opnieuw beoordeeld.  Uitgangspunt van het nieuwe beleid is niet meer het aantal uren dat u krijgt, maar het gaat om het resultaat. Oftewel, de gemeente kijkt naar de vraag ‘wat is nodig om uw huishouden op orde te hebben en wie kan daarbij een rol spelen?’ Lees verder voor tips hoe u zich kunt voorbereiden!

Wat is een keukentafelgesprek?
Dit is een belangrijk, persoonlijk gesprek tussen u en de gemeente wanneer u ergens hulp voor vraagt. Tijdens het gesprek (in uw eigen vertrouwde omgeving) wordt samen met u bekeken wat uw persoonlijke situatie is, waar u ondersteuning bij nodig heeft en wat oplossingen zouden kunnen zijn.

Tips voor het gesprek
* Vertel uw verhaal zo duidelijk en eerlijk mogelijk. Overdrijf niet, maar maak het ook niet te klein. Vraag om uitleg als u iets niet snapt. Spreek vanuit uw hart en durf uw kwetsbaarheid te tonen.

* Bereid het gesprek zo goed mogelijk voor. Schrijf op wat u nodig heeft en praat er over met mensen die u goed kent. Denk aan: Waar loop ik tegenaan? Wat kan ik zelf of met hulp oplossen? Waarvoor precies vraag ik ondersteuning? Hoe kan die ondersteuning er uit zien?

* Laat de gemeente bevestigen dat zij een verslag van het gesprek maakt.

Wees alert
* Het keukentafelgesprek mag niet per telefoon gedaan worden.
* Het gaat om grote belangen en de uitkomsten van het gesprek gelden vaak voor vele jaren.
* Er mogen geen beslissingen worden genomen voordat het gesprek plaatsvindt.
* Vraag wat het doel is van het gesprek en wat het gewenste resultaat is. probeer duidelijk te krijgen of het een vrijblijvend gesprek is of dat er ter plekke al dingen afgesproken of besloten worden.
* Voelt u zich op de dag van de afspraak niet goed, bel of laat iemand bellen om een nieuwe afspraak te maken. Is er tijdnood, vraag dan een nieuw gesprek aan.
* Let op dat uw privacy gewaarborgd wordt.

Wie mogen aan tafel meepraten?
Uiteraard bent u zelf de belangrijkste gesprekspartner. Maar u bepaalt door wie u zich laat vergezellen. Dat kan een buur, een mantelzorger of een familielid zijn. Dat is aan u.

Wees alert
* Deze mensen zijn echter ook partij in het gesprek. Zij zullen door de gemeente namelijk bevraagd worden in hoeverre zij u kunnen helpen.
* U heeft recht op ondersteuning van een onafhankelijk clientondersteuner. Deze persoon is een vrijwilliger en kan u bijstaan bij het gesprek; de gemeente moet u hiermee in contact brengen.

Tips
* Vraag aan degene die u ondersteunt om aantekeningen te maken. Vraag ook op te letten of alles wat voor u belangrijk is, aan bod komt.
* Luister goed en stel u positief op.

Vragen die u van de gemeente kunt verwachten
* Waarom vraagt u ondersteuning aan van de gemeente?
* Wat heeft u zelf al geprobeerd om het op te lossen of te regelen?
* Zijn er mensen uit uw sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, mantelzorgers) die u kunnen helpen?
* Wat doen deze mensen nu al voor u?
* Kunnen zij of andere mensen uit uw omgeving nog iets meer voor u doen?
* Zijn er creatieve oplossingen te bedenken? Voorbeelden die de gemeente gebruikt zijn bijvoorbeeld: gebruik kant-en-klare maaltijden, koop strijkvrije kleding, pas uw woning aan.

Tips
* Maak duidelijk dat u zelf al goed hebt nagedacht over het benutten van uw eigen mogelijkheden en steun vanuit uw sociale netwerk. Geef aan als dat niet voldoende is.
* Denk aan de mogelijkheid om de hulp te organiseren met behulp van een PGB (persoon gebonden budget). Dan moet u voldoen aan meer eisen.

Wees alert
* Laat de gemeentelijke gesprekspartner zich niet te veel met uw huishouden bemoeien. Adviezen mogen gegeven worden, maar de creatieve mogelijkheden mogen niet dwingend worden opgelegd.

Tot slot
* Bent u het niet eens met de gang van zaken of de bejegening, dan kunt u een klachtenbrief schrijven.
* Bestudeer de uiteindelijke beslissing van de gemeente (de beschikking) goed samen met uw ondersteuner. bent u het er niet mee eens, dan kunt u een bezwaarschrift schrijven.
* Vraag of u kunt bellen of mailen indien u achteraf nog iets te binnen schiet.
* Vraag wanneer u het verslag mag verwachten en op welke wijze u kunt reageren als u commentaar heeft.
* Vraag om uitleg over de vervolgsprocedure. Geef aan dat u graag persoonlijk contact houdt.
* Evalueer het keukentafelgesprek met uw ondersteuner. Controleer ook het verslag met uw ondersteuner.
* Vraag om een tweede gesprek wanneer u het niet eens bent met het verslag.

Reactie toevoegen

U bent hier