SP geeft verklaring af over verkiezingsuitslag

24 maart 2014

SP geeft verklaring af over verkiezingsuitslag

De politieke partijen van Nieuwegein waren vanavond bijeen in de raadszaal om hun visie te geven op de uitslag van de verkiezingen waarbij de SP de tweede partij werd. De VVD die nog steeds de grootste partij is, nodigde alle partijen uit voor deze avond. De SP heeft duidelijk gemaakt hoe een nieuw college eruit zou moeten zien. Deze avond was zeer goed bezocht en de publieke tribune was overvol.

De SP mocht als grootste partij na de VVD de aftrap geven en bracht het onderstaande betoog naar voren. Het mag gezegd zijn dat de inbreng van de SP als constructief en concreet werd ervaren. Veel partijen bleven een beetje op de vlakte in hun verhalen. De SP heeft meteen duidelijk gemaakt met welke partijen zij de samenwerking wilde zoeken en welke programmapunten in de samenwerking terug zouden moeten komen.

Er is een zogenaamde informateur benoemd. Dit betreft een voormalig VVD burgemeester, mevrouw van der Stroom. Deze zal op korte termijn de eerste gesprekken starten.

Hieronder leest u welk verhaal lijsttrekker Martijn Stekelenburg hield bij de aftrap van de avond:

Beste collega’s, en vooral geachte aanwezigen,

De verkiezingsavond van vorige week maakte wat de SP betreft duidelijk dat de kiezer een andere politiek wenst. De grote winst van SP en D66  laat dit zien. De verhoudingen zijn flink door elkaar geschud en het lijkt erop dat een college vormen een grote uitdaging wordt. Wat de SP betreft zullen we onze bijdrage leveren en sluiten we op voorhand geen enkele partij uit. Wel hebben we een aantal uitgangspunten, mede ingegeven door de ingewikkelde uitslag.

Deze uitgangspunten zijn:

• De winnaars dienen een eerlijke kans te krijgen om aan het college deel te nemen.
  • Los van de inhoud van de verschillende partijprogramma’s is stabiliteit een belangrijke factor.
  • Een meerderheid van minimaal 18 zetels is gewenst
  • Omdat een college van vier partijen waarschijnlijk erg ingewikkeld wordt, moet een coalitie van 5 partijen niet worden uitgesloten. In een dergelijk geval zal SP ervan uit gaan dat die 5 wethouders elk voor 0.8 FTE worden aangesteld. Zo blijft de loonsom gelijk voor het college, namelijk 4 FTE. Dit kunnen we nog aan de burgers uitleggen. Ik leg dit maar gelijk op tafel want de SP ziet eigenlijk weinig mogelijkheden om tot een coalitie van vier partijen te komen. Ik ga daarom gelijk maar in op de combinaties die wat ons betreft het meest voor de hand liggen.

De SP doet graag mee in een college om een substantieel deel van haar visie uit te kunnen voeren in concreet beleid.

Wat betreft het overeen te komen collegeakkoord zoekt de SP partners voor minimaal de volgende punten:

1. Er wordt gezocht naar structurele aanvulling op de budgetten voor de zorg en de gelden uit Den Haag worden geoormerkt.
  1. Het openbreken van de participatieverordening. Het werken met behoud van uitkering wordt beperkt tot 3 maanden en alleen als dit tot relevante werkervaring leidt.
  1. De regionale sociale dienst (WIL) gaat anders werken: de huidige benadering van cliënten wordt omgegooid waardoor er weer gesproken kan worden van een echte sociale dienst. Respect en begrip worden weer het uitgangspunt zoals het hoort.
  1. Er komt een plan van aanpak om de positie van de kleine winkeliers te verstevigen.
  1. Er wordt niet meer gebouwd in het groen, in elk geval niet in de stadsparken.

Zoals duidelijk mag zijn is voor de SP  het op peil houden van het sociale domein van groot belang. Dit, ondanks de grote bezuinigingen uit Den Haag.  Daarvoor noodzakelijk is wat de SP betreft dat er wordt gezocht naar structurele aanvulling op de budgetten voor de zorg, de thuiszorg, de jeugdzorg en de ouderenzorg en dat de gelden uit den Haag worden geoormerkt. Daarom willen wij een ambtelijk onderzoek laten uitvoeren naar de terreinen waarop reële bezuinigingen mogelijk geacht worden buiten het sociale domein om.

Voor de SP houdt een coalitieakkoord in dat voor die terreinen worden aangegeven waar reële bezuinigingen ten behoeve van behoud van sociaal beleid kunnen worden ingeboekt. Ook zal er uiteindelijk in het akkoord moeten worden gekwantificeerd hoeveel gemeentegeld hiermee voor het sociale terrein wordt vrijgemaakt.

Coalities:

• Het lijkt ons logisch dat de grootste partij en de grootste partij onder de winnaars het initiatief nemen. Dat zijn VVD en SP uiteraard.
  • Daarbij betrekken we D66 op rechts en voldoende tegenwicht aan de linkerzijde.
  • Aan de linkerzijde krijg je dan SP, PvdA en GL. Dit is onze voorkeurscoalitie.
  • Indien deze coalitie niet te vormen is, zouden we kunnen kijken naar combinaties met CDA, VSP of CU. Dat wordt wel lastiger want een goed evenwicht tussen links en rechts gaat dan verloren.