werknemers beschermd tegen verdringing op arbeidsmarkt door SP voorstel

27 november 2013

werknemers beschermd tegen verdringing op arbeidsmarkt door SP voorstel

Vandaag stemde de Nieuwegeinse Raad in met een voorstel dat initieel door de SP werd ingediend. Veel partijen sloten zich aan om de rechten van te werkgestelde bijstandsclienten te beschermen. Via het voorstel werd een antwoord gegeven op het probleem dat reguliere werknemers soms worden ingeruild voor bijstandsclienten die verplicht aan het werk gezet worden. Soms in dezelfde functie als waarin ze ontslagen zijn.

De SP hield een overtuigend betoog en deed haar best om liberalen te wijzen op de noodzaak om paal en perk te stellen aan verdringing. Fractievoorzitter Stekelenburg haalde de voorbeelden uit het land aan. In verschillende media komen al voorbeelden naar boven van bijvoorbeeld thuiszorgmedewerkers die eerst ontslagen worden om via de achterdeur als bijstandsgerechtigde aan het werk gezet te worden in de oude functies. 'Zo met mensen omgaan is een gotspe', aldus Stekelenburg. Ons voorstel is van grote waarde wanneer dit soort excessen ons kant op dreigen te komen. In dat geval kunnen we het college houden aan deze afspraak.

Lees hieronder het betoog van Stekelenburg over deze motie:

Geachte voorzitter,

Al eerder stelde de raad een participatieverordening vast en ik herinner me een levendige discussie over het inzetten van sociale dienstclienten met behoud van uitkering op de arbeidsmarkt. We gaan wat mij betreft die discussie niet overnieuw doen. We waren geen voorstander van dit beleid en dat worden we ook niet. We stemmen dus niet voor deze verordening. Dit stuk staat voor alles waar de SP afstand van wil nemen. Niet alleen zijn we het fundamenteel oneens over de uitgangspunten, we geloven ook niet dat het een goede uitwerking heeft. Verder laten we deze discussie even voor wat die is. Die komt zeker nog terug, waarschijnlijk bij de verkiezingen.

Voorzitter we zullen het er maar mee moeten doen voorlopig, en hoe gaan we in Nieuwegein om met de tewerkstelling van bijstandsclienten? Daar hebben we nog zorgen over. Er is een groeiende overtuiging in de samenleving dat je mensen met behoud van uitkering full time mag laten werken. Staatssecretaris Kleinsma voedt deze discussie door de tegenprestatie voor bijstandsgerechtigden tot gemeengoed te verklaren.

Wat men gemakshalve vergeet in deze discussies is dat er situaties ontstaan waarbij betaalde medewerkers worden ontslagen en vervangen worden door goedkopere bijstandclienten. Dat is een zeer kwalijke zaak. Er komen steeds meer nieuwsberichten over deze misstanden uit het land. Daar moeten we paal en perk aan stellen als we de participatiesamenleving overeind willen krijgen en houden. Ook Nieuwegein heeft hier een verantwoordelijkheid in hoewel er gelukkig nog geen signalen zijn dat hier dit verschijnsel zich voordoet.

Voorzitter, we dienen vanavond een motie in om de raad zich te laten uitspreken over het verschijnsel van de verdringing en om het college er op voorhand toe aan te sporen deze excessen te bestrijden wanneer deze zich zouden dreigen voor te doen. Ik reken op een brede steun, mede uit naam van de bijstandsafhankelijke.

Dank u wel.