Verontruste bewoners beginnen actie tegen bebouwing Park Oudegein

28 januari 2013

Verontruste bewoners beginnen actie tegen bebouwing Park Oudegein

Geen huizen in Park Oudegein!

Enkele tientallen bewoners hebben de handen ineen geslagen tegen de dreigende bebouwing van Park Oudegein ter hoogte van het Helmkruid. Onder de naam Wijkplatform Groen Wonen zijn zij een actie begonnen tegen de bouwplannen van het college van B&W. In korte tijd hebben de bewoners een website gemaakt en zijn ze een petitie gestart. Na de eerste informatieavond vanuit de gemeente over de bouwplannen, zijn de bewoners hevig geschrokken.

Op de informatieavond voor raadsleden die enige tijd geleden gehouden werd, werd duidelijk dat bewoners geen voorstander zijn van het bouwen in het Park. Dit park fungeert als de groene long van Nieuwegein. De bewoners waren niet speciaal uitgenodigd, maar velen wisten toch de weg te vinden naar het clubhuis van de VSV. Na deze avond besloten de bewoners een platform op te richten om de plannen tegen te houden. Op de website van het platform staat alles te lezen over de actie. Ook is de petitie online te tekenen.

De SP is geen voorstander van bouwen in de stadsparken van Nieuwegein, zo staat het ook in het verkiezingsprogramma. Daar waar de gemeenteraad voorheen altijd tegen bouwen in Oudegein was, blijkt nu dat de collegepartijen VVD, PvdA, CDA en D66 toch van plan zijn het park aan te tasten. De SP vreest dat hiermee het hek van de dam is en er verdere ontwikkelingen zullen komen, mogelijk ook in andere parken. Het is nota bene een PvdA wethouder Adriani die de plannen verdedigt, terwijl PvdA altijd tegen was. D66 heeft in haar programma staan dat er in de stadsparken niet gebouwd mag worden. Dit lijkt niet te rijmen met de collegeplannen.

De plannen zullen in het voorjaar aan de Raad worden voorgelegd. De bewoners zullen voor die tijd alles op alles zetten om zoveel mogelijk steunbetuigingen te verzamelen.

Teken de online petitie
Bezoek de website van Platform Groen Wonen
Download de raamposter
Lees de collegeplannen voor de nieuwbouw in Park Oudegein