Raad stemt unaniem in met aanpakken Mitros wegens onderhoudsklachten

26 april 2012

Raad stemt unaniem in met aanpakken Mitros wegens onderhoudsklachten

In de strijd voor betere woonomstandigheden voor de bewoners van de Sluyterslaan, sprak de raad zich vanavond uit tegen het onderhoudsbeleid van Mitros. In een voorstel dat door SP, samen met een meerderheid aan partijen werd ingediend werd actie gevraagd van het college. De motie spreekt uit dat het college er op aan zal dringen bij Mitros om snel gepast onderhoud te plegen in de 152 woningen op de Sluyterslaan. Het voorstel werd door de gehele raad aangenomen. Met het aannemen van dit voorstel is een volgende stap gezet om tot betere woonomstandigheden te komen.

Fractievoorzitter Martijn Stekelenburg verwoordde het voorstel:"We mogen deze bewoners niet in de kou laten staan! Mitros dient haar verantwoordelijkheid als goed verhuurder te nemen. Mitros dient op korte termijn passende actie te ondernemen om alle klachten van de bewoners serieus te bekijken en waar mogelijk op te lossen". Het voorstel vond brede weerklank in de Raad. De nieuw benoemde wethouder Hans Adriani zal met Mitros een stevig gesprek aangaan.

Lees hieronder het betoog van Martijn Stekelenburg van SP:

Voorzitter,

U heeft het allen kunnen lezen in het zwartboek dat vorige week uitkwam. De toestand van het onderhoud van veel huurwoningen op de Sluyterslaan is abominabel te noemen. Niet alleen spreken de foto's boekdelen, ook de verhalen van de mensen over de reacties van Mitros op herhaalde onderhoudsklachten, liegen er niet om. Mitros blijft in gebreke, ze geeft het zelf ook toe. Op de vraag of nu het onderhoud gaat worden ingelopen, kon Mitros geen uitsluitsel geven. Men zal niet te veel investeren in woningen die toch al genomineerd zijn voor sloop.

Los van het feit dat dit een ongeldig argument is; immers huurders hebben recht op onderhoud, kennelijk geldt dit argument niet voor de flats op het Nijpelsplantsoen, die worden helemaal onderhanden genomen terwijl ze evengoed op de nominatie staan voor sloop in 2025. Dat is maar vijf jaar later dan de Sluyterslaan.

Voorzitter, wij mogen deze mensen niet in de kou laten staan. Mitros heeft haar verplichtingen als huurder na te komen. Hoewel de gemeente niet verantwoordelijk is voor het onderhoud, hebben we wel een verplichting om op te treden, als een belangrijke partner van de gemeente haar plichten jegens 150 huishoudens dreigt te verzaken.

Voorzitter, wij stellen voor het er niet bij te laten zitten en er bij Mitros op aan te dringen om passend op te treden. Vandaar onze motie waarin we vragen de juiste druk uit te oefenen en dit publiekelijk bekend te maken. Het college mag dan weinig formele macht hebben; De publiciteit en het openlijk aanspreken van woningbouwcorporaties op hun verantwoordelijkheden heeft hopelijk wel effect.

Bewoners Sluyterslaan brengen zwartboek uit over slecht onderhoud