Goed eerste gesprek met directie Mitros over Sluyterslaan

31 januari 2012

Goed eerste gesprek met directie Mitros over Sluyterslaan

Op een uitnodiging voor een bewonersbijeenkomst op 5 januari ging Mitros niet in. Gelukkig stond Mitros wel open voor een gesprek over het rapport 'De Sluyterslaan aan het woord' dat SP maakte en bekend maakte in januari. Vandaag toonde directrice Monique Govers zich bereidwillig om naar oplossingen te kijken. Met het rapport als onderlegger werden alle kwesties die de Sluyterslaan aangaan, besproken. Afgesproken is dat er een uitgebreide reactie vanuit de Mitros directie komt op de inhoud van het rapport.

Raadsleden Hans Verdouw en Martijn Stekelenburg zaten aan tafel bij Mitros directrice voor Nieuwegein, Monique Govers. Er werd uitgebreid gesproken over de gehele kwestie rondom de sloop en mogelijkheden voor renovatie. Ook werd gekeken naar de visie van Mitros voor de gehele wijk waarin de Sluyterslaan ligt. SP gaf aan hoe belangrijk een goed bestand van sociale huurwoningen voor Nieuwegein is. De vele koopwoningen die Mitros wil bouwen passen niet in de visie van de SP. Mitros ziet ook in dat de visie voor de wijk waarin mogelijk minder huurwoningen overblijven, misschien niet meer past bij de huidige tijd van economische achteruitgang. Wat Mitros betreft, spreekt ook de politiek zich uit over deze kwestie. De SP fractie zal een voorstel aan de raad doen om deze kwestie politiek aanhangig te maken. Een goede discussie is op zijn plaats.

Belangrijk onderwerp van gesprek was de gehele wijze waarop de sloopplannen bij de bewoners zijn gevallen. De ontevredenheid van de bewoners en de behoefte aan compensatie voor achterstallig onderhoud zijn door de SP duidelijk aan de orde gesteld. Ook hierop zal Mitros terugkomen in een schriftelijke reactie op het rapport.

Er lijkt voorzichtig beweging te komen in deze zaak. Wanneer de politiek in discussie gaat over dit onderwerp zijn de bewoners uiteraard ook welkom. Maar naast een bijeenkomst van de raad, zal er ook nog een aparte discussie komen met Mitros en de bewoners. Uiteraard zijn daarbij de andere politieke partijen ook welkom. Vervolgens moet blijken in hoeverre Mitros bereid is aan de wensen en vragen van de bewoners tegemoet te komen. In elk geval blijven de 5 van SP uitgangspunt voor de toekomst van de Sluyterslaan:

1. Wel huren verhogen, maar geen onderhoud plegen kan niet de bedoeling zijn. Het onderhoud wordt snel ingehaald, en de huren worden verlaagd.

2. Het achterstallig onderhoud moet snel worden opgepakt. Mitros moet hiervoor actief contact met de bewoners zoeken. Problemen worden nu ook écht opgelost.

3. Vanwege het enorm slechte energielabel (F/G), moet Mitros met een voorstel komen voor een tegemoetkoming in de stookkosten.

4. Mitros maakt de kosten voor renovatie van de woningen bekend.

5. Het aantal sociale huurwoningen dat herbouwd wordt, moet flink omhoog. De huurwoningen worden gebouwd naar behoefte van de huidige bewoners. De huren zijn acceptabel en vallen binnen de categorie sociale huur.

Lees het rapport: 'De Sluyterslaan aan het woord'

SP organiseert discussieavond voor bewoners van de Sluyterslaan