SP vraagt toezegging verbeterplan Pauw Bedrijven

17 juni 2011

SP vraagt toezegging verbeterplan Pauw Bedrijven

Vandaag werd een onderzoeksrapport openbaar waarin duidelijke verbeterpunten staan voor de toestand bij de PAUW Bedrijven. Naar aanleiding van dit rapport stelt SP schriftelijke vragen aan het college. Het onderzoek wijst uit dat minimaal een deel van de klachten gegrond zijn. In de afgelopen jaren brachten de SP in Nieuwegein en IJsselstein twee zwartboeken uit over de toestand bij de PAUW Bedrijven. De meeste van de klachten in deze zwartboeken hadden betrekking op gebrekkige communicatie, slechte bejegening en leidinggevenden die niet (voldoende) geschikt zijn voor het werk. Het onderzoeksrapport onderschrijft deels deze klachten. Sommige leidinggevenden lijken ongeschikt voor het begeleiden van deze bijzondere doelgroep.

In de vragen die SP stelt aan het college worden de aanbevelingen uit het rapport aan de orde gesteld. SP vraagt om het snel opstellen van een plan van aanpak. Daarnaast is de SP van mening dat het onderzoek over enige tijd herhaald zou moeten worden om te controleren of de verbeteringen effect hebben gehad.

Fractievoorzitter Martijn Stekelenburg legt uit:"Het rapport van de onderzoekers bevestigt dat sommige leidinggevenden niet goed omgaan met de medewerkers. Deze bijzondere doelgroep verdient passende aandacht. In de afgelopen periode hebben de leidinggevenden training gehad in het omgaan met WSW clienten. De onderzoekers tonen aan dat deze opleidingen nog te weinig effect hebben. Ook is er een advies om afscheid te nemen van bepaalde leidinggevenden. Wanneer meerdere werkleiders ongeschikt zouden zijn voor het leidinggeven aan WSW-ers, zou dat goed de tientallen klachten kunnen verklaren over bejegening en slechte begeleiding van de laatste jaren. SP is blij dat dit nu glashelder naar voren komt uit het onderzoek. Het is erg belangrijk dat het college nu snel adequate stappen onderneemt".

Lees het interview met Martijn Stekelenburg op de site van Binnenlands bestuur