Opzetten Regionale Sociale Dienst nu mogelijk ook in Nieuwegein aan de orde

28 mei 2011

Opzetten Regionale Sociale Dienst nu mogelijk ook in Nieuwegein aan de orde

Enige jaren geleden startten een aantal SP afdelingen een actie tegen de Regionale Sociale Dienst (RSD). De gemeenten Bunnik, Zeist, de Bilt en de Heuvelrug werken al jaren samen in één organisatie. Hoewel de insteek was om betere resultaten te bereiken voor de cliënten van de RSD, kwamen er steeds meer klachten over de bejegening en de bureaucratie.

Half mei maakte de gemeente Nieuwegein bekend ook een RSD te willen opzetten, in dit geval samen met Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort en Vianen. De boodschap over de voorgenomen samenwerking is positief als altijd. Iedereen zal er voordeel aan halen. Meestal is een dergelijke operatie bedoeld als bezuiniging en gaat de dienstverlening achteruit. Dat constateerden de eerder genoemde SP afdelingen ook al. De RSD staat op afstand van mensen en dergelijke grotere organisaties trekken veelal dure managers aan. De bureaucratie stijgt en de effectiviteit blijft uit.

SP zal deze zaak op de voet volgen. Niet eerder dan eind 2011 zal een onderzoek zijn afgerond naar de mogelijkheden van de samenwerking.

SP start onderzoek naar Regionale Sociale Dienst