Dodenherdenking 4 mei

5 mei 2011

Dodenherdenking 4 mei

Op deze dag herdenken wij allen die gevallen zijn in de strijd om de vrijheid en de vele burgers die omgekomen zijn als gevolg van dit geweld. Ook in Nieuwegein doen wij dat in een bijeenkomst in de Nicolaaskerk, een stille tocht naar het bevrijdingsmonument aan de Nieuwegeinseweg en een kranslegging en bloemenhulde van overheid en burgers.

Deze avond kwamen ook veel mensen bijeen voor deze plechtigheid. Enkele scholieren van het voortgezet onderwijs die een verhaal over hun beeld van oorlog geschreven hadden lazen dat voor, hetgeen op menig toehoorder grote indruk maakte. Verder waren er vocale en muzikale intermezzo’s. Ook enkele bestuursleden van de SP Nieuwegein waren aanwezig. Waarom? Om met Simon van Vliet, de schrijver van een der verhalen te zeggen “Zonder herdenking zijn er over een tijd geen mensen meer die zich herinneren hoe vreselijk de oorlog was. En juist die gedachte, is een gedachte die oorlogen voorkomt. Daarom, daarom herdenk ik".