Verslag van groot protest tegen kernenergie

16 april 2011

Verslag van groot protest tegen kernenergie

Vandaag was er een manifestatie op de Dam tegen het bouwen van meer kerncentrales in Nederland. De aanleiding was natuurlijk de ramp in Japan waarbij maar weer eens werd aangetoond hoe gevaarlijk kerncentrales worden als het mis gaat. Nieuwegeins bestuurslid Patrick van Ettekoven was erbij en maakte een verslag.

De ramp in Japan toont aan wat voor waanzin kernernergie is. Maar wist u ook dat er in Nederland misschien nieuwe kerncentrales gebouwd gaan worden? Wist u ook dat al die energie naar het buitenland gaat? De energie die we nu hebben is voldoende volgens onder andere Wubbo Ockels vandaag op de Dam. Hij zei dat alle energie die we nodig hebben van de zon en wind kunnen komen.

Kernenergie heeft veel nadelen, we weten niet wat we met het kernafval moeten doen. Het blokkeert de toename van duurzame energieproductie, kerncentrales zijn 3 x zo duur als gascentrales met dezelfde capaciteit en ze leveren nauwelijks arbeidsplaatsen op.

Vandaag op de Dam zei Emile Roemer dat de enige weg naar een duurzame toekomst is om te stoppen met de bouw van kerncentrales. Thuis kunnen we ook genoeg doen om daaraan bij te dragen! Het is belangrijk dat we nu gebruik kunnen maken van groene energie, en dat we steeds meer gebruik gaan maken van windmolens en zonne-energie.

De manifestatie is een initiatief van: Borssele2Nee, DWARS, Greenpeace, GroenLinks, Jongeren Milieu Actief, Laka, Milieudefensie, Natuur en Milieu, de twaalf Natuur en Milieufederaties, Partij van de Arbeid, Partij voor de Dieren, ROOD, SP, Urgenda en WISE.

Lees ook het verslag van Emile Roemer