Jongeren Adoptie Plan gaat van start met gastles Anna van Rijn

25 maart 2011

Jongeren Adoptie Plan gaat van start met gastles Anna van Rijn

Vandaag was er de officiële aftrap van het Jongeren Adoptie Plan (JAP). Sinds een aantal jaren kunnen leerlingen van 4 HAVO meelopen met de politiek gedurende twee maanden. Het JAP stelt jongeren in staat om kennis te maken met de lokale politiek, mee te praten en te doen en uiteindelijk een echte raadsvergadering te houden. De jongeren bereiden een voorstel voor waarbij ze geholpen worden door de fracties. Vandaag gaf de SP fractie tekst en uitleg over het JAP en de politiek.

Fractievoorzitter Martijn Stekelenburg vertelde over de Nieuwegeinse politiek en hoe dat er aan toegaat. Het lijkt vaak allemaal erg saai, maar politiek is meer dan vergaderen wat de SP betreft. Ook raadsleden Hans Verdouw en Laura Bruinsma waren aanwezig om de jongeren enthousiast te maken. SP gaat veel de stad in om met mensen over allerlei onderwerpen en problemen te spreken. Dat is belangrijker dan al die vergaderingen en stukken lezen. Het gaat erom dat je weet wat er speelt in je stad.

Politiek is ook discussiëren en dus probeerde Martijn de klas zoveel mogelijk me te laten doen. Termen als links, rechts, sociaal en liberaal kwamen uitgebreid voor het voetlicht. Om te weten bij welke partij jongeren eventueel willen meelopen, moeten ze natuurlijk wel weten waar die partijen voor staan.

De SP is altijd erg enthousiast over het JAP:"We maken uitgebreid tijd vrij voor de jongeren tijdens de bijeenkomsten van de fractie. De inbreng van de jongeren zie ik als een vitamine-injectie voor de politiek, erg belangrijk voor politici", aldus Martijn.

Een aantal jongeren toonden zich al bereid om mee te doen en schreven zich meteen in. De SP fractie heeft zin in de komende maanden. Al eerder werd het JAP een succes voor de deelnemers. Wat de SP betreft is het één van de leukere activiteiten in de politiek.

JAP deelnemers bezoeken Tweede Kamer in Den Haag