SP koppelt buurtonderzoek terug aan groep Galecopbewoners

15 februari 2011

SP koppelt buurtonderzoek terug aan groep Galecopbewoners

Enige tijd geleden hield SP een buurtonderzoek in Galecop. De SP vindt het belangrijk om in contact te zijn met inwoners van Nieuwegein en bezoekt regelmatig een wijk om van mensen te horen hoe het wonen in hun buurt ze bevalt. Ook zijn we er in geïnteresseerd of mensen problemen ervaren. In Galecop bleek al snel dat mensen die rondom het winkelcentrum en Boerderij Bos wonen, veel klachten hadden over jeugdoverlast.

Naar aanleiding van de klachten vanuit Galecop zijn gesprekken geweest met de politie (wijkagent) en Stichting Welzijn Nieuwegein (SWN). Ook is er contact geweest met de bewonerscommissie van Boerderij Bos. De gesprekken gaven een goed beeld van de problemen en mogelijke oplossingen. Het is duidelijk dat overlastproblemen een genuanceerde kijk vragen. Daar waar de één een enorme overlast ervaart, kan zijn of haar buurman nergens last van hebben.

Tegenwoordig komt steeds meer het besef dat het voorkomen- of aanpakken van problemen in de eigen buurt een inzet vraagt van iedereen. Dit is niet alleen door de gemeente of de politie op te lossen. Jongeren kun je ook zelf aanspreken en diverse voorbeelden tonen aan dat dit werkt. Wat betreft het voorkomen van de overlast zijn er ook opmerkingen te maken.

SP is ervan overtuigd dat het aan voorzieningen ontbreekt die de situatie zouden verbeteren. Vanuit de politiek is het belangrijk te strijden voor meer wijkagenten, meer ambulant jongerenwerkers en ook betere voorzieningen voor jongeren. Goede hangplekken en het terugdraaien van de bezuinigingen op het buurthuiswerk zouden zeker helpen. SP vecht al jaren voor een jongerencentrum en een poppodium. Ook het aanstellen van meer jongerenwerkers hoort bij onze wensen. Wanneer de gemeente op deze manier ondersteunt en de mensen in de buurten zelf ook hun best doen om in contact te zijn met elkaar en problemen samen te bespreken, kunnen er verbeteringen komen.

Wanneer er opmerkingen of vragen zijn over de brief of dit bericht, kunt u altijd contact opnemen via nieuwegein@sp.nl. We komen graag in contact met u.

Lees hier de brief die bij de bewoners is bezorgd.