SP neemt afstand van een peperduur parkeerverwijzingssysteem

1 juli 2010

SP neemt afstand van een peperduur parkeerverwijzingssysteem

Gisteravond was in de gemeenteraad een besluit aan de orde over een nieuw peperduur parkeerverwijzingssysteem. Een dergelijk systeem moet automobilisten naar het stadscentrum of beter gezegd: naar de parkeergarages in het stadscentrum leiden. De hoogdravende plannen van de collegepartijen met het centrum maken dat ze denken dat mensen van heinde en verre naar Nieuwegein komen om te winkelen. Daarom komen er vanaf de afritten van de snelweg interactieve borden die aangeven naar welke parkeergarage je kan rijden en hoeveel plaats daar nog vrij is.

Nu is een zo'n systeem best handig. Het zorgt ervoor dat je snel weet waar je heen moet. Maar de opzet van dit plan geeft alweer aan dat het college het veel te hoog in de bol heeft. Hoeveel auto's en bezoekers verwachten de bedenkers van dit systeem eigenlijk? De gemeente trekt weer de grote broek aan en wil een miljoen euro uitgeven aan de parkeerverwijzing. Dat is alle perken te buiten in tijden van crisis.

Fractievoorzitter Martijn hield een vlammend betoog tegen deze perpdure systemen. Het mocht evenwel niet baten. Het voorstel ging na het betoog bijna als hamerstuk door de raad. Lees hieronder het hele betoog:

Voorzitter,

De woorden ‘groots’ en ‘trots’ zijn al vaker gevallen hier als het gaat om het gevoel over de stad Nieuwegein en de bijdrage die het stadshart moet leveren aan deze grote woorden.

Nog maar net smeten we 16 miljoen tegen de buitenruimte van de binnenstad aan, nu doen we daar een flinke schep bovenop met een groot aantal borden om mensen naar onze parkeergarages te lokken. Immers zonder de dekking vanuit de parkeergelden wordt het stadshart al snel ontmaskerd als een enorme plak drijfzand uitkomend in de bodemloze put daaronder.

Voorzitter, de hoge verwachtingen over de bezoekersaantallen worden meteen kracht bijgezet bij het binnenrijden van Nieuwegein vanaf de snelwegen door argeloze automobilisten. Zo veel borden worden er neergezet dat iemand die met geheel andere bedoelingen Nieuwegein binnenkwam, bijvoorbeeld voor familiebezoek, altijd eindigt in een van de parkeergarages in het Stadshart. De felle kleuren van de om de honderd meter geplaatste interactieve hypnotiserende parkeerverwijzingen leiden hem altijd naar dezelfde plek: te weten een betaalde parkeerplaats.

De strategie achter deze borden waarbij mensen naar het stadshart worden ‘gestuurd’ doet me een klein beetje denken aan de opties die de gemeente aan de Nieuwegeiners voorlegde toen er nog over het stadshart werd gediscussieerd. Welgeteld waren er twee keuzen:

A. Ik wil een nieuw stadshart of,
B. Ik wil een nieuw stadscentrum

Ook toen al was er geen ontkomen aan. De grootse en met trots vervulde plannen moesten er komen. Alle andere routes werden afgesneden. Het college doet het voorkomen alsof wanneer de parkeerverwijzing er niet komt, mensen urenlang doelloos om het centrum zullen rijden, wanhopig op zoek naar die ene plek waar ze hun auto kwijt kunnen.

Word wakker zou ik zeggen. Denk eens wat realistischer en gebruik je boerenverstand. De parkeerverwijzing dient volgens de ambtenarij te veel luchtvervuiling te voorkomen door te veel en te lang rondrijdende auto’s. Bedenk even eerst, dat je die auto’s zelf naar het centrum gelokt hebt.

Voorzitter, misschien is het tijd dat we slagbomen plaatsen op de omringende snelwegen. Voor je Nieuwegein in mag, moet je een kaartje trekken. Onze stad komt straks toch al over als een grote parkeerplaats waar je je auto kan neerzetten om naar een attractie te gaan die niet bestaat. Laten we dat beeld zoveel mogelijk kracht bijzetten. De kans bestaat dan in elk geval nog dat men hierheen komt om zoveel verspilling bij elkaar te zien. Ja echt iets om trots op te zijn!