Gemeenteraad neemt sprong in het diepe met bouw nieuw theater

24 september 2009

Gemeenteraad neemt sprong in het diepe met bouw nieuw theater

Gisteravond besloot de gemeentraad tot een belangrijke stap voor het bouwen van een nieuw theater De Kom in de binnenstad. Hoewel SP een groot voorstander is van een goed theater in de stad, waren de voorgestelde plannen een maatje te groot voor Nieuwegein. Er was dan ook geen andere keus mogelijk dan tegen te stemmen. Dat is zeer te betreuren wat de SP betreft.

De plannen behelzen een duur theater en geheel onduidelijk is hoe de gemeente ooit uit de kosten kan komen met dit plan. De exploitatiekosten zijn voor het 30 miljoen kostende pand zijn dermate hoog dat niet te voorspellen is hoe dit zal uitpakken voor het huishoudboekje van de gemeente. SP fractievoorzitter Martijn Stekelenburg hield een vlammend betoog, maar het mocht niet baten. Het voorstel werd aangenomen. Leest u verderop het gehele betoog.

Niet alleen de SP was tegen het voorstel, vrijwel de gehele oppositie stond op de achterste benen bij het lezen over de plannen. De gemeente loopt enorme risico's, zo spreekt het college ook haar zorg uit in de plannen voor het rondkomen van de exploitatie. Op de kritische vragen van de SP en de andere oppositiepartijen kwam geen goed antwoord van het college.

Het theater zal dus gebouwd worden, overigens moeten er in de komende tijd nog meer beslissingen genomen worden over de inrichting van het theater. Welk prijskaartje daaraan weer zal hangen is nog onbekend.

Hieronder het gehele betoog van de SP:

Voorzitter,

SP wordt wel eens verweten in herhaling te vallen. Niet dat ik het daar mee eens ben, maar het zou mij niet verbazen als dit argument vanavond weer gehoord zal worden. Waar gaat het om? We bouwen een nieuw theater in onze stad. Zoals ik in de commissie al aangaf, is SP voorstander van het nieuwe theater. Een keuze diende gemaakt te worden: of het oude theater opknappen of een theater bouwen aan de andere kant van de binnenstad. Om ervoor te waken dat de nieuwe binnenstad voldoende cultuur en ontspanningsmogelijkheden krijgt, is SP er blij mee geweest dat de stad een nieuw theater krijgt.

Niet alleen biedt het een kans om het kunstencentrum een beter onderkomen te geven. Ook misstaat een mooi theater niet voor het aanzicht van Nieuwegein. Tot zover alle complimenten aan het college. Maar dan weer terug naar het begin van mijn betoog. Als ik bedoel dat SP in herhaling valt, dan gaat dat over onze kritische kijk op de hoeveelheden euro’s die uitgegeven aan iets wat meer lijkt te worden dan een goed theater. Het college valt namelijk ook weer in herhaling. Het theater moet een regionale functie hebben en we moeten trots zijn op onze stad. Een megaproject dus.

Ja zo blijven we tegenover elkaar staan voorzitter. Het wordt zo moeilijk, te blijven zien dat we feitelijk hetzelfde willen. Zoals ik eerder aangaf is cultuur belangrijk voor de stad en goed muziekonderwijs trouwens ook. Daar verschillen we niet van mening over geloof ik. Maar wel de uitgaven hiervoor en de omvang die het allemaal weer moet hebben. Meerdere steden in Nederland hebben zich al eens verkeken op de bouw van grote objecten die een financiële onderbouwing hadden die gebaseerd was op het trekken van grote groepen mensen voor hun idee. De term ‘regiofunctie’ wordt ook vaak genoemd en vaak blijkt dat men zich verkeken had. De exploitatietekorten liepen op en er ontstonden steeds grotere problemen.

Voorzitter als het aan ons ligt krabben we ons nog eens achter het oor en vragen ons af wat er te leren valt van onze collega’s in andere steden.
En misschien is het tijd om ons af te vragen waarom dit soort projecten zo enorm in omvang moeten zijn. Wat is er mis met een goed theater bedoeld voor onze eigen inwoners. Met een half uur zit je in de stadsschouwburg in Utrecht voor de grote producties. Willen we gaan concurreren met Utrecht en andere steden? Dit geeft aan dat het college het iets te hoog in de bol heeft gekregen. Ik verval weer in herhaling, of laat uw geheugen u in de steek?

Het is jammer dat we zo vaak hetzelfde geluid moeten laten horen. We zijn echt liever vóór uw voorstellen, maar we zijn nu weer genoodzaakt tegen te stemmen. Ook wij vinden dat jammer. Of is er andere oplossing? Is het niet verstandig eerst goed te onderzoeken welke plaats ons theater moet krijgen anders dan de plaats in het stadshart? Is een regiofunctie wel reëel? Straks hebben zowel Nieuwegein als Utrecht een exploitatieprobleem met hun theater. Hoe gaan we de exploitatie überhaupt rond krijgen? Als het college zich daar al zorgen om maakt in het raadsstuk, dan gaan wij ons zeker zorgen maken. Hoe gaan we dit allemaal redden de komende jaren? Aan beloften hebben we niets, een goed voorgerekende exploitatiebegroting wel. Wat ons betreft ontbreekt het aan voldoende garanties voorzitter.

We stellen u voor het voorstel op een later tijdstip aan te bieden en het werk grondig over nieuw te doen. En dan wel met een andere bril op. Graag die roze bril afzetten en er een degelijk betaalbaar montuurtje voor in de plaats. Ik hoop wij vanavond niet wéér in herhaling hoeven te vallen en tegen moeten stemmen.