SP werkgroep Houten stelt vragen aan wethouder over thuiszorg

3 november 2008

SP werkgroep Houten stelt vragen aan wethouder over thuiszorg

In Houten is een lokale groep SP-ers bezig een volwaardige afdeling te worden en mogelijk op termijn aan de verkiezingen mee te doen. Ondertussen zit men niet stil en bestookt het bestuur met vragen over de problemen met de thuiszorg. Wanneer u verder leest, ziet u de brief die SP Houten stuurde aan de wethouder na het bericht dat Houten verder gaat met 'Flexicare'.

De brief, opgesteld door actieve SP-er Gerrit van Dijk,

Geachte wethouder, naar aanleiding van uw persbericht dd 31 oktober heeft de SP-werkgroep Houten de volgende vragen. U meldt dat Flexicare en Zuwe Zorg de thuishulp van Vitras/CMD overnemen.

1. Is het de wethouder bekend dat Zuwe Zorg het jaar 2007 heeft afgesloten met een negatief resultaat van ca €1.5 miljoen?

2. En dat dit verlies met name voortkomt uit de sector thuiszorg inclusief WMO?

3. Is het de wethouder bekend dat in het jaarverslag van Zuwe Zorg staat dat is besloten om in 2008 de BV Flexicare te ontmantelen?

3. Is het de wethouder bekend dat in de Raad van Commissarissen van Flexicare Holding BV zitting hebben o.a. Mw. P.W. van Lingen, directeur Vitras en Dhr. C.T. Kruidenberg, voorzitter van de Raad van Bestuur Zuwe Zorg?

4. Is het de wethouder bekend dat in de conclusie van het jaarverslag van Flexicare Holding BV door Price Waterhouse Coopers het volgende wordt opgemerkt?

“De entiteit heeft over 2007 een geconsolideerd nettoverlies van €750.000 geleden en per 31 december 2007 bedraagt het geconsolideerde eigen vermogen nog circa €104.000. Deze condities duiden op het bestaan van een onzekerheid van materieel belang op grond waarvan gerede twijfel zou kunnen ontstaan over de continuïteitsveronderstelling van de entiteit.” De SP is van mening dat de continuïteit van de zorg met de keuze voor Flexicare en Zuwe Zorg allerminst is gegarandeerd.

5. Vindt de wethouder het niet verstandiger om voorlopig met Vitras/CMD door te gaan en gelijkertijd de mogelijkheid van een lokale thuiszorgcentrale te onderzoeken, aangezien het failliet van de marktwerking in de zorg zo onderhand wel duidelijk is?

De belangen van de cliënten en de thuishulpen dienen volgens de SP als uitgangspunt te gelden in de keuzes die gemaakt worden.

Met vriendelijke groet,

Gerrit van Dijk