Kant: ‘Kabinet zet huishoudens in de min’

14 augustus 2008

Kant: ‘Kabinet zet huishoudens in de min’

De dagelijkse boodschappen, benzine, energie, zorg: alles is duurder geworden. Volgens Agnes Kant heeft het kabinet genoeg mogelijkheden om de burger tegemoet te komen. De SP-fractievoorzitter bepleit concrete koopkrachtmaatregelen.

Agnes Kant

Deze week kregen de ministers de jongste cijfers over de koopkrachtontwikkeling te zien. De bewindslieden gaan deze week verder met het opstellen van hun begrotingen, die zij over een maand op Prinsjesdag moeten presenteren. Uit de koopkrachtgegevens blijkt dat ook in 2009 grote groepen mensen erop achteruit gaan. Vooral ouderen en mensen met een laag inkomen moeten fors inleveren. Dit in tegenstelling tot eerdere beloftes van het kabinet.

De energierekening van een gemiddeld Nederlands huishouden valt dit jaar 144 euro hoger uit dan vorig jaar. Ook voedsel wordt steeds duurder, maakte het CBS deze maand bekend. Zo steeg de prijs van zuivelproducten het afgelopen jaar met gemiddeld liefst 17 procent.

“Hier moet de regering haar beleid op aanpassen,” vindt Agnes Kant, die inmiddels ook bezig is met de voorbereidingen voor Prinsjesdag. “Natuurlijk kan het kabinet weinig doen aan de olieprijs op de wereldmarkt. Maar het kan wel de geplande BTW-verhoging schrappen en de extra gasbaten aanwenden om de koopkracht op peil te houden. Balkenende heeft genoeg mogelijkheden om zijn beloften – na het zuur komt het zoet – waar te maken. Het is echt een kwestie van politieke wil.”

Gasbaten
Minister Bos ontvangt miljarden euro’s extra omdat de prijs van gas uit Nederlandse bodem is gekoppeld aan de olieprijs. “Het zou niet meer dan logisch zijn om deze extra inkomsten te gebruiken om de gestegen brandstofprijzen op te vangen,” stelt Kant. Maar ze wil ook kijken of de oliemaatschappijen iets extra kunnen bijdragen, nu zij ongekende recordwinsten maken. “We kunnen een nieuwe heffing invoeren op de winning van gas en olie uit de Nederlandse bodem. Bedrijven als Shell en Esso maken er miljardenwinsten mee, zij kunnen best iets meer bijdragen ten bate van de koopkracht. Het is niet rechtvaardig als alle lusten naar de multinationals gaan en de lasten naar de burger.” De automobilist zou een tegemoetkoming voor de hoge brandstofprijzen moeten krijgen via een verlaging van de wegenbelasting.

Verslechteringen?
De SP vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet nog steeds met maatregelen dreigt die de koopkracht niet verbeteren, maar verslechteren. “De geplande verhoging van de BTW van 19 procent naar 20 procent mag niet doorgaan, dat zou leiden tot nog meer koopkrachtverlies, terwijl de inflatie al hoog is. Maar ook het schrappen van de aftrekmogelijkheid voor bijzondere ziektekosten is zo’n maatregel. Dat gaat er toe leiden dat juist een kwetsbare groep extra zorgkosten krijgt, voor velen wordt dit een regelrechte aanslag op de portemonnee.”

Ook het voornemen om de eigen bijdrage aan kinderopvang te verhogen moet volgens de SP van de baan. Het kabinet heeft forse bezuinigingen aangekondigd in de kinderopvang, maar wil niet voor september zeggen welke gevolgen die hebben. Kant: “In elk geval moeten deze kosten voor gezinnen met een inkomen tot 60.000 euro bevroren worden. De toegankelijkheid en betaalbaarheid van kinderopvang moet gegarandeerd blijven.”

Verder bepleit de SP een verhoging van het wettelijk minimumloon en daaraan gekoppelde uitkeringen met 1,25 procent, zodat de meest kwetsbare groepen mensen worden geholpen.

Of het kabinet de koopkrachtproblemen serieus gaat aanpakken, zal op de derde dinsdag van september bekend worden gemaakt. Dan presenteert ook de SP haar complete pakket maatregelen om de koopkracht voor zoveel mogelijk mensen te verbeteren.