Jongeren Adoptie Plan Nieuwegein beleeft leuke afsluiter

7 juli 2008

Jongeren Adoptie Plan Nieuwegein beleeft leuke afsluiter

Vandaag vond in de raadszaal van het gemeentehuis een debat plaats voor en door jongeren. In het kader van het Jongeren Adoptie Plan zijn een aantal leerlingen van het Anna van Rijn College meegelopen met de raadsfracties in Nieuwegein. Uiteraard bleef SP niet achter en adopteerde drie jongeren. De afsluiter van deze maatschappelijke stage was een levendig debat met echte voorstellen en echt stemmen over belangrijke zaken. Lees verder hoe het de jongeren verging!

De jongeren die met SP meeliepen hadden een heus initiatiefvoorstel gemaakt en een motie om in te dienen. Als onderwerp hadden zij eens niet een typisch jongerenonderwerp genomen. Ze hadden besloten om het drama van de verkeersdrempels eens onder de loep te nemen en dan weet iedereen wel wat er bedoeld wordt natuurlijk. Zoals het SP-ers betaamt hadden de jongeren een buurtonderzoek uitgevoerd en de mensen gevraagd wat zij van de verkeersdrempels vonden. De conclusie was dat de gemeente met name als het gaat om de communicatie met de bewoners, niet handig had opgetreden.

De jongeren stelden aan de andere fracties voor met een initiatiefvoorstel om voortaan bij dergelijke trajecten de bewoners beter te raadplegen. Aanvullend was er een motie waarbij de drempels op het traject tussen de brandweerkazerne en de wijk Galecop aangepast zouden worden zodat de brandweer er sneller over heen kan rijden.

De wethouder in de vergadering Carla Breuer van CDA maakte de jongeren uitgebreid complimenten over het onderwerp en met name dat ze eerst de zaak onderzocht hadden. De voorstellen werden uiteindelijk in stemming gebracht en helaas stemde onder anderen de PvdA tegen waardoor het niet werd aangenomen. Het was net een echte raadsvergadering dus!

Na afloop bedankte de burgemeester alle deelnemers en overhandigde de jongeren een heus diploma voor deelname aan het JAP-project. Volgend jaar weer dat is zeker!

Een trotse , Johan, Mitchel en Fabienne met hun diploma's: