SP Nieuwegein pleit voor behoud jeugdsportfonds

5 juni 2008

SP Nieuwegein pleit voor behoud jeugdsportfonds

Ieder kind moet kunnen sporten. Daarover zijn we het in Nederland eens. Want sporten bevordert de fysieke en mentale ontwikkeling en brengt spelenderwijs een gevoel voor discipline bij. Om te kunnen sporten hebben lang niet alle kinderen in Nederland gelijke kansen. Dat kan aan van alles liggen, maar nooit aan de kinderen zelf. Die kunnen er niets aan doen. Als het over sporten gaat, geeft het Jeugdsportfonds juist die kinderen een extra kans.

De oprichting van het jeugdsportfonds in Nieuwegein is nog niet gereed of de gemeente dreigt er nu al een dikke streep door te zetten. Reden: de U-pas zal een pakket uitbreiding krijgen. De SP is het er niet mee eens dat dan het jeugdsportfonds maar moet verdwijnen. Leest u verderop het betoog dat Nine Kooiman in de raadscommissie naar voren heeft gebracht.

"Nieuwegein beweegt te weinig. Veel meer kinderen zouden moeten bewegen, maar doen dat nog onvoldoende. Zeker als het gaat om kinderen en jongeren in de lagere inkomensklasse. Een breed aanbod en mogelijkheden voor deze kinderen is noodzakelijk. Dat vindt niet alleen onze fractie, maar dat vonden al jullie collegafracties in Utrecht ook. De reden dat de U-pas het aanbod moest uitbreiden lag aan een Utrechts PvdA-amendement, ingediend in november 2007. Alle fracties behalve de VVD hebben dit amendement mede ondertekend. In dit amendement staat dat er gestreefd moet worden naar dat er zoveel mogelijk kinderen gaan sporten en dat de U-pas en het jeugdsportfonds elkaar goed kunnen aanvullen. Ook stelde het amendement dat in 2008 een start gemaakt moet worden om het U-pas sportaanbod uit te breiden. Wat in Utrecht kan, kan hier ook. Ik verzoek alle fracties dan ook om het voorbeeld van jullie collegafracties op te volgen!

Want wat het jeugdsportfonds méér heeft dan de U-pas is dat het jeugdsportfonds ook kan voorzien in sportartikelen. Het jeugdsportfonds heeft tevens een bredere doelgroep. Zo bestrijkt het bijvoorbeeld ook de doelgroep die net boven het sociaal minimum leven, maar in de schuldsanering zitten, of grote gezinnen die net boven het sociaal minimum leven en niet alle kinderen kunnen laten sporten. Maar het meest belangrijk is dat de intermediairs bij het jeugdsportfonds de gezinnen, die mogelijk nooit eerder het initiatief genomen zouden hebben om hun kinderen te laten sporten, wel het steuntje in de rug bieden. Deze kinderen en hun ouders vervolgens aan de hand te nemen en te volgen of deze kinderen ook daadwerkelijk gaan sporten.

Nu lijkt het mogelijk of ik een grote reclamespot voor het jeugdsportfonds aan het maken ben, maar de SP snapt echt niet waarom deze twee regelingen niet naast elkaar kunnen bestaan. Het zou elkaar zo mooi kunnen aanvullen. Dus ik zeg collegafracties, neem een voorbeeld aan Utrecht!

Aankomende raadsvergadering zal dit stuk terug komen en besproken worden. Daar zullen wij zeker weer van ons laten horen. Wordt vervolgt!"

Nine Kooiman
Commissielid Sociale Omgeving en Cultuur