SP Nieuwegein stelt vragen over buitenlandse reizen gemeentebestuur

9 mei 2008

SP Nieuwegein stelt vragen over buitenlandse reizen gemeentebestuur

Deze week stelde de SP een aantal vragen aan de gemeente over de buitenlandse reizen van bestuursleden. Uit een onderzoek van RTL-Nieuws volgde dat een groot aantal gemeenten haar bestuursleden op kosten van de gemeenschap naar het buitenland laat reizen. Vaak kan aan het nut getwijfeld worden van deze reizen. SP wil weten hoe dit in Nieuwegein zit.

Met de vragen hoopt de SP duidelijk te krijgen welke gelden er besteed zijn in de afgelopen 5 jaar voor dergelijke trips. De SP zal landelijk voorstellen een meldingsplicht in te voeren zodat het reisgedrag van het bestuur gecontroleerd kan worden. De vragen staan hieronder. U wordt op de hoogte gehouden van de uitslag!

Geacht College,

Recentelijk besteedde RTL-Nieuws uitgebreid aandacht aan de buitenlandse dienstreizen die nog al eens ondernomen worden door colleges van B&W en gemeenteraadsleden. Uit het onderzoek van RTL kwamen voor bepaalde gemeenten en provincies grote bedragen naar boven. Het is wat de SP betreft zinnig om een meldingsplicht in te voeren voor buitenlandse reizen voor bestuurders en volksvertegenwoordigers. Omwille van het overzicht van dienstreizen door het Nieuwegeinse bestuur, stelt de SP-fractie een aantal vragen:

1.Naar welke bestemmingen zijn in de afgelopen 5 jaar dienstreizen ondernomen door burgemeester, wethouders en raadsleden?

2.Welke kosten waren hiermee gemoeid per bezoek?

3.Uit welke budgetten zijn deze reizen bekostigd?

4.Welk doel dienden deze reizen en is er sprake van een merkbaar resultaat?

5.Bent u met ons van mening dat het zinnig is een meldingplicht in te stellen die voorschrijft dat alle buitenlandse reizen en de bijbehorende kosten periodiek voorgelegd worden aan de gemeenteraad?

Bekijk de ontluisterende RTL-uitzending

Lees de column van Ronald van Raak, Tweede Kamerlid SP