SP in Nieuwegein bezoekt WMO-loket

17 maart 2008

SP in Nieuwegein bezoekt WMO-loket

Vandaag mochten we als SP met een kleine delegatie op bezoek bij het WMO loket. Sinds 1 januari 2007 is er de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Dat betekent dat de gemeenten nu lokaal verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de Thuiszorg. Vroeger werd deze diensteverlening door het Rijk georganiseerd. De SP is altijd zeer kritisch geweest op de invoering en het verloop van deze nieuwe wetgeving binnen Nieuwegein. Het risoco van de wijziging is dat gemeenten het voorzieningenniveau niet kunnen hooghouden en er verlies van kwaliteit optreedt. Om onder andere deze reden lanceerde SP enigfe weken geleden het beruchte thuiszorgspotje.

Juist omdat we altijd kritisch willen blijven, is het ook nodig dat we met onze eigen ogen zien hoe de zaken dan lopen. We waren dan ook erg blij dat we een bezoekje mochten brengen aan het WMO loket van onze gemeente.

Natuurlijk zag het loket er niet zó uit:
WMO Loket maar dan anders

We zijn gastvrij onthaald en mochten, nadat het telefonisch spreekuur was geweest, een vergadering bijwonen waar zaken ter consultatie werden voorgelegd. Zo kregen we direct een kijkje in de keuken van een WMO-consulent. Er werd aangegeven dat elke week twee keer een dergelijk overleg is. Hierin wordt er met elkaar afgestemd welke zorg iemand krijgt. Zorgelijke situaties komen op tafel en er wordt door de consulenten met zorg en creativiteit gekeken hoe mensen zo snel mogelijk de zorg kunnen krijgen waar zij recht op hebben.

Hiervoor wordt er creatief en outreachend naar oplossingen gezocht. Bijvoorbeeld een aannemer bellen of hij wel de juiste informatie in zijn offerte wil zetten, of op bezoek in het verzorgingshuis om te kijken of iemand van een andere lift gebruik kan maken, of alvast een rolstoel reserveren die in het depot staat. Anderzijds zijn er ook zorgpunten te noemen. Zoals de samenwerking met het CIZ, of de enorme bedragen voor aanpassingen die drukken op de begroting.

Kortom, een boeiende ochtend.

We danken de consulenten dat we een kijkje mochten nemen in hun keuken!

Meld misstanden in de Thuiszorg!

Kijk het Thuiszorgspotje

Zorg geen Markt