SP motie voor informatiecentrum afgewezen

24 januari 2008

SP motie voor informatiecentrum afgewezen

In de raadsvergadering over het nieuwe financiele plaatje voor de Binnenstad, werd ook gestemd over een voorstel van het college voor een informatiecentrum over de voorgenomen nieuwbouw. Hoewel SP er altijd voor is om de Nieuwegeiners goed in te lichten, was het plan van de gemeente wel erg duur. Ook wil het college een informatievoorziening realiseren op een te grote afstand van het huidige stadscentrum. SP diende een motie in om dit dure slechte plan af te buigen naar een beter alternatief.

Raadslid Herman Mekenkamp lichtte de motie toe:

"Al in de Raadscie GGO van 27 november 2007 waarin wij ons ongenoegen hebben laten blijken over de creatie van een infocentrum in het voormalig IZA gebouw hebben wij gemerkt dat niet alleen de SP problemen heeft met de inrichting hiervan, maar meerdere partijen dezelfde kritiek hadden. Het IZA gebouw waar het college het informatiecentrum wil plaatsen, ligt aan de rand van het centrum, het is slecht bereikbaar, het kost te veel: zijn er geen andere mogelijkheden b.v. de bibliotheek en zelfs het bestaande stadhuis. Opnieuw worden deze bezwaren genoemd, ook wij houden hieraan vast en zullen niet, instemmen met dit voorstel. Wij bieden u hierbij een motie aan om u in overweging te geven de plannen in deze opnieuw te bezien daarmee veel geld te besparen".

De motie bevatte de volgende onderdelen:

De SP stelt de raad voor:

Stelt het college voor:

- De besluitvorming rondom het informatiecentrum aan te houden

- De mogelijkheden te onderzoeken om een informatiecentrum in het stadscentrum te realiseren en de raad hierover een nieuw voorstel voor te leggen

- In het nieuwe voorstel uit te gaan van meer moderne hulpmiddelen om de plannen bekend te maken.

- De mogelijkheden te onderzoeken om het gebouw van de bibliotheek in het plan te betrekken

- Het nieuwe plan voor de informatievoorziening kleinschalig te realiseren en te begroten op maximaal €500.000.

De raad kon zich niet vinden in de motie helaas. Hierdoor wordt er weer flink geld over de balk gesmeten en het is maar de vraag of Nieuwegein hierdoor beter geinformeerd zal worden. In ieder geval wordt Nieuwegein een flink bedrag armer van.