Algemene Beschouwingen: mensen boven beton

11 november 2006

Algemene Beschouwingen: mensen boven beton

Afgelopen donderdag 9 november vonden de Algemene Beschouwingen plaats in de gemeenteraad, waar SP aangaf dat er meer aandacht moet komen voor mensen en niet voor beton. Na een lange dag vergaderen werd de begroting vastgesteld voor het komende jaar. Goed nieuws is in ieder geval dat er 50.000 euro beschikbaar komt voor bouwspeeltuin Bouwgein in Batau.

De fractievoorzitter Martijn Stekelenburg hield een lang betoog waarin hij aangaf dat er in Nieuwegein nog een aantal zaken moeten worden aangepakt. Het jeugdbeleid verdient voorrang, alsmede het armoedebeleid en de communicatie met burgers. Het viel op dat veel andere partijen de armoedeproblematiek te makkelijk bagetaliseren en onder het vloerkleed schuiven. Echter, een flink aantal Nieuwegeinse gezinnen heeft te weinig te eten en dat is schandelijk in dezed tijd. Tegelijkertijd blijft er veel van de budgetten voor Bijzondere Bijstand over. Dat heeft SP willen rechtzettem met een motie, die afgewezen werd door de collegepartijen.

Hieronder staat de volledige tekst van het betoog van SP:

Geachte voorzitter en leden van de raad, geachte aanwezigen,

Voorafgaand aan de gemeenteraadsverkiezingen heeft Nieuwegein ons laten weten dat het tijd is voor een ander geluid in onze stad. Veel mensen gaven aan dat prioriteiten verkeerd liggen in Nieuwegein en er te veel geïnvesteerd wordt in beton in plaats van in mensen. De communicatie met de inwoners van Nieuwegein was erbarmelijk en vaak kreeg men geen antwoord op vragen of klachten. Daarnaast werden de geldverspilling en het negeren van onze jeugd genoemd als twee belangrijke andere thema’s. Ten slotte bereikten ons steeds meer signalen over de armoede in Nieuwegein en de uitsluiting van groepen mensen die daarvan een gevolg is.

In ons verkiezingsprogramma hebben we dan ook prioriteit gegeven aan deze signalen en geprobeerd daar werk van te maken na onze binnenkomst in de raad.

Communicatie

Als grootste ergernis van mensen werd altijd genoemd de slechte communicatie door de gemeente en de gebrekkige inspraak. Ook werden bezwaarschriften vaak niet tijdig afgehandeld en op vragen kregen veel mensen nooit antwoord. Dit probleem heeft ertoe geleid dat de beruchte kloof tussen bestuur en inwoners in de afgelopen periode is toegenomen. Het vertrouwen van Nederlanders in de politiek is momenteel op een absoluut dieptepunt beland en Nieuwegein is geen uitzondering op de regel helaas. Goede communicatie is essentieel voor het vertrouwen dat mensen in hun bestuurders hebben. Het tijdig beantwoorden van vragen en klachten en het goed en redelijk regelen van inspraak zijn daarbij absolute vereisten. Mede om deze redenen heeft SP ervoor gekozen om een initiatiefvoorstel te doen om burgers tegemoet te komen wanneer zij geen tijdig antwoord ontvangen.

Tot onze vreugde zal dit voorstel worden uitgewerkt en met name gezien de invoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning zal dit een belangrijke versterking betekenen van de rechtspositie van mensen die hun problemen aan de gemeente voorleggen. Ondertussen blijft de inspraak van burgers een probleem, bijvoorbeeld wanneer we zagen dit jaar dat een belangrijk deel van de inspraaktermijn rondom de WMO in de vakantieperiode viel. Er blijven reacties komen uit de Nieuwegeinse samenleving die aangeven dat mensen nog tegen een muur lopen van bureaucratie en uiterst trage communicatie.

Het college hecht in haar programma erg aan de eigen verantwoordelijkheid van burgers en lijkt zich te weinig te realiseren dat die verantwoordelijkheid tweerichtingsverkeer dient te zijn. Bereikbaar zijn voor kritiek en suggesties van Nieuwegeiners hoort bij die verantwoordelijkheid, en niet de dichte deur waarmee veel burgers zich nog geconfronteerd zien.

Jeugdbeleid

Een belangrijk ander probleem in Nieuwegein is het jeugdbeleid. Daar waar we zien dat de problemen met hangjongeren toenemen, zien we tegelijkertijd dat er geen geld wordt vrijgemaakt om jongeren een echt thuis te geven in hun stad. Het voorzien in zogenaamde hangplekken is bij lange na niet voldoende om onze jongeren een goed onderdak te bieden en voldoende te kunnen reageren op signalen dat sommige jongeren verder afglijden in criminaliteit. Mijn fractie acht het absoluut noodzakelijk om grote prioriteit te geven aan deze jongeren. Zij zorgen vaak nog voor problemen, anderzijds zijn onze jongeren de vitaminen voor de samenleving en kunnen met de juiste stimulans op de juiste weg gezet worden en betere kansen krijgen om aan probleemsituaties te ontvluchten. Uitingen van kleine criminaliteit hebben vaak te maken met de achterstandssituatie waarin veel jongeren zich bevinden, en het is onze verantwoordelijkheid om ze de weg te wijzen uit deze problemen. Het pleidooi door het college voor nemen van eigen verantwoordelijkheid, mag ook dus de andere kant op gelden. Verantwoordelijkheid nemen voor onze jeugd is een taak voor ons allemaal.

Sinds enige tijd hebben we in Nieuwegein het straathoekwerk wat een goed initiatief is. Op dit moment is echter de capaciteit van het straathoekwerk veel te laag om de problemen goed aan te pakken. Mijn fractie heeft begrepen dat aan SWN is gevraagd een voorstel voor te bereiden voor het uitbreiden van het aantal straathoekwerkers. Mijn fractie lijkt het een goed idee als het college hier serieus werk van maakt en juichen plannen hierover toe.

In de visie van de SP is het van essentieel belang dat er goede contacten zijn in de wijken en als het gaat om een goed jongerenbeleid, is de wijkagent daarin onmisbaar. Deze wijkagenten kennen hun wijk en hebben intensief contact met de aanwezige jongeren. Ook wat betreft het aantal wijkagenten, moet gezorgd worden voor uitbreiding zodat voor iedere wijk een agent beschikbaar is die ook echt in de wijk aanwezig is, en niet een groot deel van zijn tijd achter een bureau zit. Wij vragen het college hier naar te kijken en te zorgen voor voldoende uitbreiding en een nuttige invulling van deze belangrijke maatschappelijke functie.

Armoede

Tijdens onze verkiezingscampagne afgelopen zaterdag op City Plaza werden we aangesproken door een vader en moeder van drie kinderen die al sinds vele jaren op het sociaal minimum leven. Ze vertelden hun verhaal waaruit weer eens blijkt hoeveel mensen in de knel zijn gekomen door het huidige beleid. Deze mensen zitten financieel volledig aan de grond en kunnen geen kant op. Ze maken zich grote zorgen over hun drie kinderen die zij niet van voldoende voedsel kunnen voorzien. De situatie is eigenlijk zo dat zij al jaren wachten op een voedselbank, wat aangeeft hoe schrijnend hun geval is. Het vertrouwen in het gemeentebestuur is tot nul gereduceerd en de benodigde voorzieningen zijn niet beschikbaar. De wanhoop van deze mensen is tekenend voor de situatie waarin veel mensen zich in Nieuwegein momenteel bevinden.

In schril contrast met deze harde realiteit staat het enorme overschot aan Bijzondere Bijstand dat jaarlijks overblijft. De procedures voor aanvragen van extra hulp zijn te bureaucratisch en te hoogdrempelig ingericht. Onze fractie dient vandaag dan ook een motie in om hierin verbetering aan te brengen. Het mag niet zo zijn dat deze gelden niet terecht komen bij de mensen die dit zo hard nodig hebben.

Een aantal van onze fractieleden waren enige tijd geleden aanwezig bij de oprichtingsbijeenkomst van het Platform Armoedebestrijding. Hoewel dit initiatief zeer te bewonderen en aan te moedigen is, is het eigenlijk een regelrechte schande dat we het in Nieuwegein zover hebben laten komen en dat een dergelijk platform nodig is. Het onvermogen om aan de situatie iets te veranderen moet meer zijn dan een droge conclusie, en dient dus met hoge prioriteit aangepakt te worden. In de collegeplannen voor de komende jaren zien we dit niet terug. Van deze gelegenheid maken we graag gebruik om het college hierop te wijzen en een aansporing te geven om dit onderwerp bovenaan de politieke agenda te zetten.

Vanaf 1 januari zal Nieuwegein te maken krijgen met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning. Deze wet dient erop gericht te zijn om de mensen die het moeilijk hebben, voldoende te ondersteunen en wel op ruimhartige wijze. Naar onze smaak wordt er ook binnen Nieuwegein te makkelijk geschermd met het eufemisme van de eigen verantwoordelijkheid, wat eigenlijk betekent dat mensen aan hun lot worden overgelaten. De term uit de WMO-verordening:” Goedkoopst adequaat” trilt nog na als voorbode van wat er na 1 januari op Nieuwegein af komt. U kunt erop rekenen dat wij deze toestand scherp in de gaten gaan houden.

Prioriteiten bij mensen, niet bij beton

Het gemeentebeleid wordt sinds enige tijd gedomineerd door de Nota ‘Nieuwegein Kiest’, waarbij burgers worden aangespoord om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor belangrijke activiteiten en voorzieningen. Het terugtreden van de overheid zoals die ook in de landelijke politiek op te merken is, heeft sindsdien de intrede gedaan in Nieuwegein. De gevolgen zijn navenant en steeds meer mensen hebben dat door. Gelet op de huidige peilingen voor de Tweede Kamerverkiezingen, wordt duidelijk dat steeds meer mensen zich uitspreken tegen het kille en hardvochtige beleid van de rechtse kabinetten. Het wordt tijd dat het onderwerp mens weer op de agenda komt.

Wanneer de voorliggende begroting eens aan een kritische blik onderworpen wordt, en met name de prioriteiten die gesteld worden, moet mij toch van het hart dat er weer te veel uitgegeven gaat worden aan beton en niet aan de mensen die wij als politici vertegenwoordigen. Zoals ik al eerder zei aan het begin van het verhaal, de kiezer heeft aangegeven dat er beter voor de mensen in Nieuwegein gezorgd dient te worden. Mensen boven beton. Groen boven beton. Welzijn boven welvaart.

Boven alles willen de Nieuwegeiners serieus genomen worden en heeft men behoefte aan contact met het bestuur, ook als er geen verkiezingen zijn. Hierom hebben we de afgelopen maanden een bezoek gebracht aan alle wijken van Nieuwegein en aan de bewoners gevraagd hoe zijn het vinden om in hun eigen wijk te wonen. Mede omdat het college heeft aangegeven dat het wijkgericht werken enorm belangrijk is de komende jaren, hebben we deze zomer aan de inwoners gevraagd wat zij graag geregeld willen zien en welke zaken hen bezighouden.

De meest gehoorde opmerkingen hadden te maken met slecht groenonderhoud en hangjongeren die nergens heen kunnen. Het gebrek aan gezelligheid in de wijken zelf en de verspilling van gemeenschapgelden werden ook veel genoemd. Niet alle opmerkingen hadden met het wonen en leven in de wijken zelf te maken, maar brandden wel op ieders lippen en werd aan ons medegedeeld.

Voorzitter, om het college een geheugensteuntje te bieden voor de goede intenties met betrekking tot de wijken, geven wij de suggesties van de Nieuwegeiners graag aan u als voorzitter van het college. Namens heel Nieuwegein alvast bedankt voor de aandacht voor de inhoud van de suggesties.

Bestuur

Als laatste wil ik graag terug komen op de wijze waarop wij in Nieuwegein ons bestuur hebben georganiseerd. Iedereen weet dat politici te veel vergaderen en te veel worden bedolven onder stukken. Het is niet makkelijk om hierin prioriteiten te stellen zonder bepaalde onderwerpen tekort te doen. Ook is het niet makkelijk om dergelijke keuzes te maken zonder mensen tekort te doen. Met name dit laatste is voor ons als SP vaak de reden om op een andere manier om te gaan om de vele raadsstukken en vergaderingen. Als SP hebben we al lang geleden ontdekt dat wie in de valkuil trapt om in al die stukken en bijeenkomsten mee te gaan, actief werkt aan het vergroten van de kloof tussen burger en bestuur. Als SP-ers nemen we daar afstand van. Als we daarbij zien hoe het niveau van de discussie vaak ontbreekt door voortdurend gekissebis en persoonlijke aanvallen, dat sterkt ons dat in het idee dat we ons moeten richten op communicatie met Nieuwegein. Dat is waar we bij de volgende verkiezingen op afgerekend willen worden.

Ik dank u voor uw aandacht en wens u veel visie en uithoudingsvermogen voor deze lange dag.

Martijn Stekelenburg