Huurders starten offensief tegen wooncrisis

4 juli 2021

Huurders starten offensief tegen wooncrisis

Op 1 juli gebeurde iets wat sinds 1959 niet meer is gebeurd: de
huren van sociale huurwoningen en studentenkamers worden bevroren. Huurders, samen met de SP, startten op deze dag een offensief om de wooncrisis aan te pakken. SP-Kamerlid Sandra Beckerman: ‘Alle politieke partijen zeggen dat ze de wooncrisis aan willen pakken. Maar ondertussen wordt de wooncrisis alleen maar erger. Het is tijd dat de politiek ingrijpt en gaat doen wat ze beloven.’ Huurders uit het hele land kwamen op 1 juli naar de wijk Zuidwest in Den Haag, waar de gemeente tegen de wil van de buurt 2000 huizen wil slopen. Daar trapten ze samen met de SP het offensief af: ze verzamelen de eerste verhalen van wat het grootste zwartboek op wonen ooit moet worden.

Ook kondigde Beckerman een aantal voorstellen aan waarvoor, op basis van beloften, een politieke meerderheid zou moeten zijn. ‘De wooncrisis kan niet wachten op de formatie. We kunnen nu beginnen met de beloftes die al zijn gemaakt door de verschillende partijen. Daarom zal de SP op deze historische dag verschillende voorstellen doen waar een politieke meerderheid voor zou moeten zijn. Van het afschaffen van de verhuurderheffing, tot het verlagen van de huren in de vrije sector. Van het aanpakken van beleggers tot het stoppen met tijdelijke huurcontracten.’ De voorstellen worden voor de start van de zomerreces in de Tweede Kamer in stemming gebracht.

Het bevriezen van de huren op 1 juli kwam niet zonder slag of stoot tot stand. Ruim een jaar voerde de SP samen met huurders actie. Onder de leus ‘0 is genoeg’ organiseerde de SP een online demonstratie in Den Haag waar duizenden huurders uit het hele land aan deelnamen. Drie keer werd een SP voorstel om de huren te bevriezen in de Eerste Kamer aangenomen. Minister Ollongren weigerde dit uit te voeren, wat leidde tot een historische motie van afkeuring. Uiteindelijk stemde de Tweede Kamer ook voor het voorstel om de huren te bevriezen en was de huurbevriezing op 1 juli een feit.

De huren stegen de afgelopen 25 jaar met 21% terwijl de lonen
met slechts 8% stegen. Huurders betaalden ondertussen samen meer dan 10 miljard euro aan de staatskas via de verhuurderheffing. Beckerman: ‘De
politiek in Den Haag, de gemeenten en de verhuurders moeten huurders
weer serieus gaan nemen. Daarom verzamelen we zoveel mogelijk bewijs dat het anders moet, zodat ze er niet meer omheen kunnen.’

Wat doet de wooncrisis met jou?

Laat jouw verhaal achter