SP pleit tijdens beschouwingen voor behoud van kostbaar groen

5 juli 2019

SP pleit tijdens beschouwingen voor behoud van kostbaar groen

Foto: SP

Gisteravond tijdens de algemene beschouwingen diende de SP een voorstel in om het kostbare groen van Nieuwegein niet te verkopen of van bestemming te wijzigen zonder tussenkomst van de gemeenteraad. Aanleiding was de verharding van een ecologische groenstrook op de Amperebaan. In het voorstel werd de beheersverordening aangepast zodat transacties in natura voortaan ook aan de raad moeten worden voorgelegd. De motie haalde het niet, want de coalitiepartijen gaven elkaar zoals gebruikelijk dekking.

Fractievoorzitter Martijn Stekelenburg gaf een vlammend betoog over de voorstellen en de toestand van Nieuwegein. Zie hieronder het gehele betoog en de voorstellen. Het college had weinig plannen gemaakt en er was nog veel onduidelijkheid over de financiën vanwege late berichtgeving vanuit het Rijk. SP stelde voor om de beschouwingen later dit jaar te doen zoals vroeger tijdens de begrotingsbehandeling. Dat zag de raad niet zitten en dus begon een zeer lang debat.

Foto: SP

De groenstrook vóór de verharding

Aanleiding voor de voorstellen van SP is een debacle met de verharding van de ecologische groenstrook op de Amperebaan. Scholman BV die in natura werkzaamheden uitvoerde voor de gemeente ten bedrage van 670.000 euro moet naast de verharding nog een ecologische oever aanleggen. Omdat maar zeer de vraag is of dat op tijd zal gebeuren, wilde SP een risico opnemen in de begroting van een deel van die 670.000 euro die misschien wel terugbetaald zou moeten worden. De raad schrok hier niet wakker van en liet de zaak op zijn beloop.  SP zal deze zaak op de voet volgen en kritische vragen blijven stellen.