Verslag van een (bij vlagen) turbulente partijraad

28 februari 2019

Verslag van een (bij vlagen) turbulente partijraad

Zaterdag 23 februari was de SP partijraad in Amersfoort bijeen om het conceptprogramma voor de Europese Verkiezingen te bespreken.

Foto: SP
Caroly van Oostende, afdelingsvoorzitter:“Meest discutabele onderwerp was dat over migranten en vluchtelingen. Op dit onderwerp was door een grote groep SP’ers een wijzigingsvoorstel ingediend waarin werd opgeroepen om te komen tot een verbeterde Europese asielaanvraagprocedure en om een andere zienswijze van de arbeidsmigratie – en die ook op te nemen in het concept programma.

SP Nieuwegein en 33 andere afdelingen steunden dit wijzigingsvoorstel, dat helaas via een gewogen stemming (per 50 leden 1 stem) nogal nipt werd afgestemd: 269 stemmen voor, 384 tegen.

Een ander wijzigingsvoorstel betrof het schrappen van het punt om EU lidstaten de vrijheid te geven zelf te bepalen aan welke EU beleidsonderdelen zij medewerking verlenen – en aan welke niet. Dus weg met de opgelegde verplichtingen uit Brussel. Dit voorstel haalde het niet.

Ook het onderwerp over genetisch gemanipuleerde organismen en gewassen zorgde voor de nodige discussie. Een voorstel tot een totaal verbod werd als té radicaal beoordeeld. Ook het z.g. “voorzorgsprincipe” kwam ter sprake. Beoordeling van voedselveiligheid zou daarbij vooral gebaseerd moeten zijn op kennis van de eventuele risico’s. De tekst zou over dit onderwerp te onduidelijk zijn en zal nog aangepast worden.

De programmacommissie heeft 24 van de in totaal 87 wijzigingsvoorstellen overgenomen, waar dus  niet over gestemd hoefde te worden.

Al met al komt de SP voor de Europese verkiezingen met een mooi programma om de campagne mee in te gaan.”