SP stelt vragen over hulpmiddelen in relatie tot veiligheid BOA's

19 februari 2019

SP stelt vragen over hulpmiddelen in relatie tot veiligheid BOA's

Deze week stelde Annie van den Heuvel schriftelijke vragen naar aanleiding van een werkbezoek aan de Bijzonder Opsporings Ambtenaren (BOA's) van de gemeente. Zij maakte kennis met het werk van de BOA's en signaleerde dat onze BOA's niet zijn uitgerust met welk middel dan ook om geweld af te weren of aanvallers in de boeien te slaan. Hierover gaan de vragen die de SP stelt aan het college. Duidelijk moet worden of de veiligheid beter gewaarborgd kan worden. Lees verder om te zien welke vragen gesteld worden.

Annie van den Heuvel stelt onderstaande vragen. Het college heeft nu dertig dagen om te antwoorden.

Geacht college,

Onlangs heb ik zelf kunnen zien welk belangrijk werk de BOA’s in Nieuwegein verrichten door een middag met ze mee te lopen/rijden. Ik heb daardoor kunnen waarnemen dat hun takenpakket divers is en dat zij onder andere worden ingezet om de veiligheid in de stad te handhaven.  In het 12-maands-veiligheidsbeeld, onlangs door het college aan de raad gestuurd,  zien we over 2018 een daling van het aantal autokraken en we zien een daling van het aantal geslaagde woninginbraken, een daling van fietsendiefstallen, en vernielingen. Dat is volgens de bovengenoemde brief mede door gezamenlijke inzet van politie en stadstoezicht en communicatie naar bewoners toe .

Een mooi resultaat. De SP is echter wel verontrust over de toename van geweld, het aantal winkeldiefstallen en bedrijfsinbraken. Geweldsmisdrijven in Nieuwegein zijn in 2018 met 14% toegenomen. De SP heeft, gezien deze toename en het toenemende geweld en de agressie tegen hulpverleners in het algemeen, een aantal vragen die specifiek gaan over de uitrusting van de BOA’s in Nieuwegein.

1. Wij hebben vernomen dat de BOA’s in Nieuwegein niet zijn uitgerust met enig hulpmiddel. Met hulpmiddelen bedoelen wij bijvoorbeeld handboeien, wapenstok, pepperspray of bodycam’s. Klopt dit?

2.  Als hulpmiddel zouden we kunnen denken aan minimaal handboeien om een aanhouding te kunnen doen in afwachting van de politie. Waarom zijn de handhavers in Nieuwegein zelfs niet met handboeien uitgerust terwijl in de meeste gemeenten van Nederland dit wel het minste is waar de BOA’s mee zijn uitgerust?

3.  Ligt hier een politiek besluit aan ten grondslag? Zo ja, welk besluit is dit?

4.  Zijn er geweldsincidenten bekend waarbij fysiek geweld gebruikt is tegen deze handhavers? Zo ja hoeveel incidenten zijn dit geweest in 2016, 2017 en 2018?

5.  Is er overleg geweest met de BOA’s over het inzetten van hulpmiddelen? Zo ja, wat zijn de wensen betreffende hulpmiddelen van de BOA’s? Zo niet waarom geen overleg hierover?

6.  Zijn er situaties bekend waarbij een BOA op afstand blijft van een verdacht persoon alleen omdat hij geen hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld handboeien kan inzetten?

7.  Wordt er in de opleiding van de BOA’s aandacht besteed aan het gebruik van hulpmiddelen? Zijn de BOA’s getraind om met hulpmiddelen om te gaan? Zo ja, met welke hulpmiddelen? Zo nee, waarom niet?

8. Is het college bereid om met de BOA’s in gesprek te gaan over een eventuele gewenste uitrusting met bijpassende training en de uitkomsten van dit gesprek aan de raad van Nieuwegein voor te leggen?