SP NIEUWEGEIN SPRINGT IN DE BRES VOOR BETERE GEGEVENSBESCHERMING

25 januari 2019

SP NIEUWEGEIN SPRINGT IN DE BRES VOOR BETERE GEGEVENSBESCHERMING

Foto: SP

De SP in Nieuwegein kreeg meerdere meldingen van mensen die achterdochtig werden nadat ze op de gemeentelijke websites zaken hadden opgezocht en daarop aangepaste advertenties kregen voorgeschoteld op bijvoorbeeld nieuwssites. ‘Je zoekt op nieuwegein.nl hoe je een paspoort kunt verlengen en vervolgens vliegen je de aanbiedingen voor vliegtickets om de oren’. Om dit probleem op te lossen stelde de SP onderzoek in en diende een voorstel in tijdens de raadsvergadering. Het voorstel werd gisteren aangenomen.

In de afgelopen decennia werd op de gemeentelijke websites Google Analytics gebruikt. Deze vorm van verwerking staat al jaren ter discussie. Steeds blijkt dat Google (en andere aanbieders van deze diensten) wettelijke regels aan de laars lappen. Afgelopen maandag werd Google door de Franse Autoriteit Persoonsgegevens (AP) op de vingers getikt met een boete van 50 miljoen euro. De Nederlandse autoriteit is helaas minder slagvaardig en hoopt voornamelijk dat de markt het zelf regelt. De SP vindt het belangrijk om duidelijkheid te verschaffen in deze kwesties en mensen te wijzen op de risico’s.  In de motie vroeg de SP dit soort technologie niet meer in te zetten, behalve wanneer de verzamelde data binnen de eigen muren blijft en dus niet misbruikt kan worden voor commerciële doeleinden. De raad stemde hiermee in.

Raadslid Frank van den Heuvel: ‘Helaas zitten er meer gaten in het Beleidsplan Privacy dat het college van Nieuwegein op 8 januari publiceerde. De SP zet haar onderzoek voort en zal nog meer passende maatregelen ter verbetering van het privacy beleid voorstellen. Wilt u de SP helpen hiermee, zoek dan contact via nieuwegein@sp.nl’.

Lees meer: https://sp.nl/nieuws/2010/01/sp-beste-partij-op-gebied-van-privacybescherming