Inspraak bewoners bij project Rijnhuizen blijkt een aanfluiting

28 februari 2018

Inspraak bewoners bij project Rijnhuizen blijkt een aanfluiting

De inspraak van bewoners rond het project Rijnhuizen lijkt een farce te zijn. Een aantal omwonenden en andere betrokkenen melden dat het erop lijkt dat het College de inspraakprocedure frustreert.

Volgens hun informatie is de voorbereiding van het plan Rijnhuizen uitgevoerd zonder dat bewoners en omwonenden zijn benaderd om mee te praten en hun input te geven.
Er zijn wel leden van het Wijknetwerk Jutphaas-Wijkersloot betrokken, maar hun mening is in de stukken nergens terug te vinden.

De reactietijd op de gepresenteerde plannen van 400 pagina’s was met twee weken veel  te kort;  een inloopmoment was op een uitermate ongunstig tijdstip gepland en bar slecht  georganiseerd - faciliteiten voor geïnteresseerde bezoekers bleken bijvoorbeeld nauwelijks geregeld te zijn - terwijl inspreken bijna onmogelijk bleek. Bovendien waren uitnodigingen voor die inloop pas 2 dagen van tevoren uitgestuurd.

De informatie over het project is ongelooflijk versnipperd over meerdere systemen en websites.

Reden genoeg voor de SP fractie om het College, i.c. verantwoordelijk wethouder Adriani (PvdA) een aantal vragen voor te leggen waar ze op korte termijn duidelijke antwoorden op wil krijgen.

Zo vraagt de fractie onder meer hoe het kan dat bewoners niet vanaf het allereerste moment bij de voorbereidingen betrokken zijn en welke maatregelen er genomen worden om de situatie rond de bewonersinspraak zo snel mogelijk radicaal te verbeteren.

Ook wil de SP weten of   - en welke -  beloften/toezeggingen er zijn gedaan aan commerciële deelnemers in het project.

Hoe het inspraakproces wordt uitgevoerd, zet de toon voor de toekomstige inspraakprocedures bij volgende projecten . Vandaar dat dit inspraakproces door de SP zeer kritisch gevolgd wordt!