Personeel Antonius Ziekenhuis in debat met politici

27 februari 2017

Personeel Antonius Ziekenhuis in debat met politici

Foto: SP

Het Antonius Ziekenhuis Nieuwegein heeft maandagavond 27 februari j.l. een zorgdebat georganiseerd voor het eigen personeel.

Aan het debat, o.l.v. van Charles Groenhuijsen, werd deelgenomen door Renske Leijten SP, Mona Keijzer CDA, Linda Voortman Groen Links en Sjoerd Potters VVD. De politici gingen met elkaar en de zaal in debat.

Foto: SP

Aan bod kwamen zaken als onvoldoende personeel, te weinig handen aan het bed, werkdruk, bureaucratie, regeldruk en doorwerken tot je 67e.

De kwestie van te weinig personeel blijkt in Nieuwegein zó nijpend dat niet alleen operatiekamers moeten sluiten, maar dat ook hele afdelingen dicht gaan. Patiënten worden daardoor in een aantal gevallen geweigerd en moeten in andere ziekenhuizen geplaatst worden.

De zorgmedewerkers willen natuurlijk ook af van de enorme bureaucratie die aan het werk vast zit. Zogenoemde kwaliteitsregistraties, de  diagnosebehandelingcombinaties (DBC's) en de DOT's (wat staat voor 'DBC's op weg naar transparantie'diagnosebehandelingcombinaties) zorgen ervoor dat er onevenredig veel tijd besteed moet worden aan administratief gedoe achter de computer.

Foto: SP

Ook werd gevraagd hoe de politiek aankijkt tegen het doorwerken van bijvoorbeeld verpleegkundigen tot minimaal 67 jaar. De meesten zijn dan imnmers al lang opgebrand afgehaakt....

Tot slot kregen de politici "de opdracht" mee te zorgen voor minder regeldruk, meer handen aan het bed, langere en of vaste contracten voor verplegend personeel, minder of helemaal geen marktwerking in de zorg en afstappen van die vele accountants en managers in de zorg.

De SP gaat voor Renske Leijten als zorgminister om dit allemaal waar te gaan maken.

15 maart wordt daartoe de eerste stap gezet.