Nieuwegein: uitvoering sociale werkplaatsen dicht bij huis

25 februari 2017

Nieuwegein: uitvoering sociale werkplaatsen dicht bij huis

Deze week heeft de Nieuwegeinse gemeenteraad een besluit genomen om de sociale werkplaatsen dichter bij huis te organiseren. Sinds de opheffing door het VVD-PvdA kabinet van de Wet Sociale Werkvoorziening per 1 januari 2015 zijn gemeenten geconfronteerd met een grote uitdaging.

Het traditionele "Pauw Bedrijven" krimpt met 6% per jaar en daarmee zou een goede dienstverlening aan de mensen met een arbeidsbeperking verloren gaan. Om dit onheil af te wenden heeft de raad besloten een nieuwe richting voor het organiseren van dergelijke werkplekken te verkennen. Later dit jaar zal de gemeenteraad een uitgewerkt plan voorgelegd krijgen om alle WSW-ers zo veel mogelijk in dienst te nemen van de gemeente Nieuwegein en de "Pauw Bedrijven" op te heffen. Veel medewerkers werken nu ook al bij andere bedrijven en organisaties en dat zal zo blijven wat het college betreft.

Foto: SP
SP Wethouder Stekelenburg: "Ik ben blij dat de Raad het vertrouwen heeft gegeven om de eerste stappen te zetten in dit ingewikkelde proces. We gaan goed zorgen voor deze kwetsbare groep, zoals we dat altijd al deden. Daar verandert niets aan. Hoewel de SP deze verandering nooit heeft gewild, zie ik ook kansen om WSW-ers meer bij gewone bedrijven te laten werken.
Het zijn mensen zoals u en ik. Zo moeten we ze ook behandelen.

In het traditionele werkbedrijf kunnen WSW-ers vaak maar kiezen uit 5 of 6 beroepen voor de rest van hun leven. Mijn ideaal is dat we mensen nu werk kunnen geven waar hun eigen interesse naar uit gaat. In een traditioneel werkbedrijf worden die keuzen beperkt tot schoonmaken, catering, productiewerk of groenonderhoud. Wat mij betreft krijgen WSW-ers dezelfde keuzemogelijkheden als ieder ander, uiteraard houden we rekening met hun beperkingen. Maar ik ben ervan overtuigd dat WSW-ers meer zijn dan hun beperking. Het zijnĀ  mensen met talenten. Laten we die beter benutten."

Om uitwerking te geven aan deze overgang, zal een zogenaamd transitieplan worden opgesteld. Dit zal gebeuren samen met de WSW-ers en alle betrokken partijen waaronder de opdrachtgevers van de "Pauw Bedrijven".