De WSW, de Pauwbedrijven en de Participatiewet

23 februari 2017

De WSW, de Pauwbedrijven en de Participatiewet

Ons lot ligt in uw handen'
'Wij willen graag, net als u, graag een salaris hebben en niet alleen zakgeld'
'Iedereen raak in de stress'

Zomaar een aantal citaten die door medewerkers van de PAUW bedrijven op kaartjes waren geschreven en werden geciteerd door Annie van den Heuvel in haar betoog in de raadszaal over de toekomstige uitwerking van de Wet Sociale Werkvoorziening.

De WSW heeft haar langste tijd gehad. Het Haagse beleid is erop gericht om nieuwe mensen die eerder de WSW instroomden per 2015 onder de Participatiewet te laten vallen.
Het is een goed uitgangspunt om kwetsbare werknemers bij een reguliere werkgever te laten werken, in een vertrouwde omgeving en met adequate begeleiding. Maar de coalitie in Den Haag van PvdA en VVD meent ook dat dit kan gebeuren met heel veel minder geld.

Foto: SP
Wethouder Stekelenburg probeert hier in Nieuwegein zo sociaal mogelijk uitvoering aan te geven. Raadsleden en wethouder vinden echter dat de expertise die bij de PAUW bedrijven in de afgelopen 60 jaar is opgebouwd niet verloren mag gaan. Maar de vraag waar die expertise dan moet worden ondergebracht is niet zomaar te beantwoorden. Er zal daarom een aantal scenario's worden uitgewerkt, waarop de raad kan reageren.

Wat vast staat is dat er iets moet gebeuren. Het VVD-PvdA kabinet heeft nu eenmaal bepaald dat de WSW opgeheven wordt. In Nieuwegein wordt geprobeerd met dat gegeven zo zorgvuldig mogelijk om te gaan. Het gaat hier immers om een kwetsbare groep mensen.

De SP fractie heeft, net zoals het overgrote deel van de raad, vertrouwen in de aanpak door wethouder Stekelenburg van deze kwestie.