Algemene beschouwingen: SP moties aangenomen

4 november 2016

Algemene beschouwingen: SP moties aangenomen

Tijdens de Nieuwegeinse Algemene Beschouwingen op donderdag 3 november j.l. zijn twee SP moties aangenomen.

De eerste motie - “Schoolgebouwen voor initiatieven” -  betrof het in gebruik nemen van leeg  komende schoolgebouwen waar dan sociale initiatieven zoals de Kledingbank en speelgoedbank gehuisvest kunnen worden. En waar ook kunstenaarscollectieven en kleine ondernemers een plek kunnen vinden.

In de de tweede motie  - ”Verbetering kwijtschelding gemeentelijke belastingen voor ondernemers” - werd een oproep gedaan om het voor kleine ondernemers en ZZP'ers die in zwaar financieel weer zijn terechtgekomen makkelijker te maken om aanspraak te maken op kwijtschelding van gemeentelijke belastingen.

Betoog
In haar betoog wees SP fractie voorzitter Annie van de Heuvel nadrukkelijk naar alle problemen in de zorg en naar de dit jaar geconstateerde moeilijkheden rond Geynwijs. Zij sprak daarbij ondermeer over de vele bezuinigingen die de zorg de afgelopen jaren hebben getroffen, de oplopende wachtlijsten in de GGZ en het feit dat Nieuwegeinse huisartsen vaak "tegen muren aanlopen".
Met betrekking tot Geynwijs stelde de SP fractievoorzitter de volgende vragen:
"Hoe gaat het nu met organisatie Geynwijs vraag ik hier nogmaals aan de wethouder? Lukt het met de invulling van de nieuwe formatieplaatsen? En hoe ervaren de zorgcliënten de toegankelijkheid? Hoe houdt de wethouder de vinger aan de pols?"

Ook werd er in haar betoog uitgebreid stilgestaan bij de problemen rond de geïndiceerde dagbesteding en de groeiende armoede onder kinderen. Dat laatste leidde tot de motie over het makkelijker kwijtschelden van gemeentelijke belastingen, die dus werd aangenomen.

Het hele betoog is  hier terug te lezen (pdf)
Zie m.b.t. de Algemene Beschouwingen ook deze link.