Sociale huurwoningen en huurachterstanden

13 maart 2016

Sociale huurwoningen en huurachterstanden

De SP Nieuwegein is blij met de onlangs gemaakte afspraken met woningcorporaties om te komen tot 400 nieuwe sociale huurwoningen in Nieuwegein.

Nieuwe sociale huurwoningen zijn hard nodig omdat de wachttijd in Nieuwegein nu gemiddeld 8 jaar bedraagt. Een onaanvaardbare lange periode.
De betaalbaarheid van de huren zal bij de realisatie van de woningen leidend zijn. Zo’n 70% van die woningen zal dan ook bestemd zijn voor de laagste inkomens.

Foto: SP

Over de betaalbaarheid van huren heeft de SP nog een aantal vragen gesteld aan het college. Dat betreft dan vooral de huisuitzettingen in Nieuwegein door huurachterstanden. Hoeveel waren dat er eigenlijk in 2015? En heeft het college actief werk gemaakt van een snellere bemiddeling bij huurachterstanden waartoe zij  al een  jaar geleden in de motie "Huur te duur" van SP, GL en  PvdA werd opgeroepen?

Tot slot wordt het college door de SP verzocht ook dit jaar  met corporaties afspraken te maken om huurverhogingen in 2016 te beperken.