Stevig lijsttrekkers debat in de Blokhoeve

26 februari 2014

Stevig lijsttrekkers debat in de Blokhoeve

Vanavond betraden de Nieuwegeinse lijsttrekkers de arena in het NBC om elkaar te bevragen op elkaars standpunten. Het is duidelijk dat de SP een heel andere koers kiest dan de andere partijen. Als het gaat om de zorg, schikken de meeste partijen zich in de rampzalige plannen het Rutte en Samsom hebben met de thuiszorg, de gehandicaptenzorg, de bijstand en de WSW. SP neemt grote afstand van dit wanbeleid.

In verschillende ronden, bestreden de lijsttrekkers elkaar, het hoofdthema was zoals verwacht de bezuinigingen op welzijn en cultuur. Lees verder hieronder wat lijsttrekker voor de SP Martijn Stekelenburg naar voren bracht als openingsbetoog.

Het was te merken dat het animo voor de verkiezingen niet erg groot is. Het merendeel van de aanwezigen hoorden zelf bij een van de partijen. Er waren dus weinig zwevende kiezers aanwezig. Wel is het debat live uitgezonden door RTV9. Op de site van deze omroep is het debat terug te zien.

Openingsbetoog Martijn Stekelenburg:

De stem die u op 19 maart gaat uitbrengen zal van grote invloed zijn op onze samenleving. We bevinden ons op een kruispunt van de beschaving. Dit klinkt nogal zwaar aangezet, maar ik geloof dat dit echt zo is.

De partijen die het tot nu toe voor het zeggen hadden, zijn er bijna in geslaagd de welzijnssector geheel af te breken. En zij staan op het punt de laatste doodklap toe te brengen aan de thuiszorg, de ouderenzorg, de arbeidsgehandicapten, het minimumloon, en het recht op een fatsoenlijk bestaan.

Mensen in  de Bijstand worden als profiteurs, ja als criminelen weggezet. Tot de overheid hoef je je niet meer te wenden als je in de problemen zit. De VVD en PvdA willen ons laten geloven we het allemaal zelf moeten oplossen. De participatiemaatschappij is het toverwoord. Het wachten is op de parlementaire enquête die deze misser zal ontmaskeren als een domme en onverantwoorde kapitale blunder.

Ondertussen zal het een hard gelach worden voor de gemeente want de geldkraan wordt dichtgedraaid. Ook de SP zal moeten snijden in de financiën en dat zal pijn doen. We zullen alleen snijden daar waar het kan en dat doen we om maatschappelijk belangrijke taken overeind te houden.

Als wij de kans krijgen komt respect voor mensen weer voorop te staan, wordt de  welzijnssector  verstevigd in plaats van afgebroken, bouwen we voor starters en ouderen en niet in de stadsparken. Het wordt hoog tijd dat we de belangen van de lokale winkeliers eens stellen boven die van de grote ketens.

Vraag u eens af hoe we in deze situatie terecht gekomen zijn. Welke partijen hebben tot nu toe in het bestuur gezeten. Zou het toeval zijn dat juist de SP niet in dat rijtje thuis hoort?

Wat mij betreft is het nu de beurt aan de SP om te laten zien dat we kunnen besturen en tegen iedereen die daaraan nog twijfelt zeg ik: De SP is er klaar voor!

Ondanks de lage opkomst zat de stemming er goed in bij het SP bestuur en de kandidaten!