SP trapt campagne af op landelijk congres

23 februari 2014

SP trapt campagne af op landelijk congres

Zaterdag 22 februari was de SP bijeen in  Amersfoort voor haar 20e Congres. In de aanloop naar de Europese verkiezingen op 22 mei  werd uitgebreid gesproken over het Europese verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst. Beiden werden na inspraakrondes vastgesteld, zij het dat het verkiezingsprogramma op verzoek van de leden op een aantal punten werd bijgesteld.

Ook werd de bijeenkomst benut om de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen officieel af te trappen. Op het congres werden tv fragmenten uit 2011 en 2012 getoond met uitspraken van PvdA prominenten als Klijnsma, Cohen en Samsom waarin zij aangaven keihard nee te zullen zeggen tegen bezuinigingen op de sociale werkplaatsen. En dat,  terwijl juist de afgelopen week de PvdA in de kamer een koude kille neoliberale sanering van de sociale werkplaatsen door de Tweede Kamer heeft geloodst.

In een vlijmscherpe rede bracht Emile Roemer  naar voren dat de PvdA van Diederik Samsom haar sociale gezicht volledig kwijt is geraakt door veel te ver doorgevoerde compromissen met de VVD. Daarbij merkte hij terecht op dat op links de SP nu nog de enige partij is die er werkelijk is en blijft voor de mensen. 19 maart wordt dan ook gezien als een kans om af te rekenen met dat PvdA-VVD beleid. 100% sociaal,  stem SP!