De 100% sociaal check: Lijsttrekker Martijn Stekelenburg

28 februari 2014

De 100% sociaal check: Lijsttrekker Martijn Stekelenburg

Voor de verkiezingen van 19 maart wordt de lijst voor de Nieuwegeinse SP voor de derde maal aangevoerd door Martijn Stekelenburg. De redactie ging in gesprek met hem voor de 100% sociaal check. Heeft hij het in zich om de belofte van de SP waar te maken? De vijf vragen aan Martijn.

Wat is jouw insteek voor de campagne?

‘Door de crisis worden we eraan herinnerd wat echt belangrijk is’. Het Kabinetsbeleid zorgt voor grote onrust in de samenleving. In alle voorzieningen wordt gehakt. Dit gaat ten koste van zaken die iedereen belangrijk vindt zoals zorg, cultuur, sport en sociaal beleid. Dit zijn juist de dingen die van grote waarde zijn voor de samenleving. Pas nu er flink gesneden wordt, gaan veel mensen beseffen wat echt belangrijk is.

Wat gaat de SP hiermee doen?

Veel van de bezuinigingen zijn landelijk bepaald en kunnen we zelf moeilijk beïnvloeden. We zullen in Nieuwegein alles op alles zetten om de schade te beperken. Dat kan door extra middelen vrij te maken als bijvoorbeeld de budgetten voor de ouderenzorg tekort schieten. Verder moeten we scherp in de gaten houden welke mensen in de problemen komen en deze mensen zo goed mogelijk ondersteunen en verder helpen. Het is hierbij belangrijk dat we mensen met respect behandelen en erkennen dat ze er niet voor gekozen hebben om in de problemen te komen. Wanneer je zonder werk komt, een ziek kind hebt, of zorg nodig hebt, dan moet je respectvol benaderd worden. Het huidige beleid ziet deze mensen als dader. Ze vertalen het begrip ‘eigen verantwoordelijkheid’ op een verkeerde manier. De mensen kunnen er meestal niets aan doen dat ze slachtoffer zijn geworden van de economische omstandigheden of gewoon regelrecht door de bezuinigingen in de problemen zijn gekomen. Hierbij past een menswaardige en begripvolle aanpak.

Moeten deze mensen er dan niet alles aan doen om aan het werk te komen?

Jazeker. Daarover is eigenlijk allang geen discussie meer in Nederland. Wie kan werken, moet werken. We moeten echter wel oog houden voor de omstandigheden van mensen. Alleenstaande ouders met kinderen moeten ook tijd hebben om naar hun kroost om te kijken. Daarnaast ligt het werk niet voor het opscheppen momenteel, dat weet iedereen. In de afgelopen jaren zijn er miljoenen gestoken in re-integratietrajecten die meestal zeer weinig opleverden. Met deze trajecten is men gestopt en men heeft het probleem nu bij de cliënten van de sociale dienst neergelegd. Die worden onder grote druk gezet om tientallen keren per week te solliciteren. Uiteraard lukt dat niet op dit moment. De druk op de cliënten wordt dan verder opgevoerd terwijl men beter zou kunnen investeren in betere arbeidskansen door opleidingen aan te bieden. Kabinet Rutte zet de minima weg als 'profiteurs' die zelf oorzaak zijn van hun achterstandspositie. Als je weet om welke mensen het gaat, dan weet je wel beter. Dit moet echt anders en menswaardiger. Wat ons betreft moet er naar ieder individu gekeken worden, zonder mensen over een kam te scheren. We dienen te begrijpen dat deze mensen graag aan het werk willen, maar niet de juiste kwalificaties hebben of gewoon door de crisis niet aan het werk komen. Dit is een van de belangrijkste speerpunten voor ons.

Waarom moeten mensen dit keer op de SP stemmen?

Ik denk dat het echt tijd is voor een andere koers. Steeds hebben de bekende partijen de kansen verspeeld om de samenleving socialer te maken. Wij hebben in mijn ogen de beste ideeën om tot echte verandering te komen. We willen niet alleen een socialer beleid. We zullen er ook alles aan doen om de bureaucratie te doorbreken en veel praktischer aan de slag te gaan dan men gewend is. Het bestuur moet gaan weten en voelen wat er echt bij de mensen leeft, in plaats uit te gaan van de papieren werkelijkheid die er binnen de muren van het gemeentehuis leeft. We gaan ons inzetten voor de mensen die het moeilijk hebben en bijvoorbeeld ook de kleine winkeliers. Die hebben het echt moeilijk nu. De zorg zal veel aandacht krijgen, want daar gaan grote klappen vallen. We zullen steeds bij alle moeilijke keuzen de mens voorop stellen. De betonnen projecten moeten dan maar even wachten. Daar hebben we er al genoeg van gehad de laatste jaren.

Gaat de SP nu eindelijk meebesturen in Nieuwegein?

Natuurlijk willen we niets liever dan echt aan het roer zitten. Maar niet ten koste van alles. Als na de verkiezingen blijkt dat we een belangrijk deel van ons programma kunnen gaan uitvoeren, dan zullen we die kans niet laten liggen. Als blijkt dat we echt te veel moeten inleveren, dan kunnen we beter verder gaan in de oppositie. We hebben laten zien dat we daar ook genoeg voor elkaar kunnen krijgen. We zullen niet in het college plaatsnemen om rechts aan een meerderheid te helpen. Daar wordt niemand beter van. De SP zit nu acht jaar in de gemeenteraad in Nieuwegein en we hebben veel ervaring opgedaan. We weten wat ons te doen staat. De SP heeft hard aan zichzelf gewerkt, zowel in de Raad als op straat. En voor wie er nog aan twijfelt zeg ik het maar eens duidelijk: ’De SP is er klaar voor!’