Raad stemt in met voorstel voor ondersteuning van vrijwilligers

7 november 2013

Raad stemt in met voorstel voor ondersteuning van vrijwilligers

Vandaag tijdens de Algemene beschouwingen stemde de gemeenteraad in met een voorstel van de SP om initiatieven van vrijwilligersorganisaties voortaan niet meer te frustreren met bureaucratie en regels. De raad stemde unaniem in met dit voorstel. Hiermee wordt het gemakkelijker voor vrijwilligers om een nieuwe organisatie op te zetten en activiteiten uit te voeren.

Tijdens de beschouwingen die over de begroting voor 2014 gaan, hield de SP bij monde van fractievoorzitter Martijn een pleidooi voor een zeer goede ondersteuning van de mantelzorger. Met de bezuinigingen die het Rijk over de gemeenten zal uitstorten, komt er extra druk te liggen op vrijwilligers.

Lees hieronder het hele SP betoog tijdens de beschouwingen:

Geachte voorzitter, raadsleden en geachte aanwezigen,

Alle Nederlandse gemeenten zullen failliet gaan. Het lijkt me dat ik met deze stelling een voldoende prikkelende opening heb;)

Het Kabinet heeft in al haar wijsheid besloten dat omdat de economie er zo slecht aan toe is, we die economie verder kapot moeten bezuinigen.

De haast die men in Den Haag heeft met de bezuinigingen geven al aan hoe onvoorstelbaar gebrekkig de visie is die hierachter steekt. Veranderprocessen kosten zelf al heel veel geld; Na die extra uitgaven moeten gemeenten het zien te rooien met veel minder budget.

Het dichtgooien van de bejaardentehuizen en het overgeven van deze zorg aan de mantelzorger zal voor grote problemen zorgen. Er gaan veel mensen tussen de wal en het schip vallen en dan zal de lokale overheid toch echt moeten inspringen om rampen te voorkomen. Zie daar weer een extra kostenpost, wat aantoont dat er meer problemen gecreëerd worden dan opgelost.

We hebben het er maar mee te doen. Hoe dit precies gaat aflopen weet niemand, een ding weten we wel: de mantelzorger en de vrijwilliger gaan het loodzwaar krijgen. Wij doen dan ook voorstellen om deze last enigszins te verlichten.

Er staat ons wat te doen willen we de schadelijke gevolgen van het Haagse beleid verzachten:

Allereerst dienen de mantelzorgers en vrijwilligersorganisaties een uitstekende ondersteuning te krijgen. Het is in de plannen van het college onduidelijk hoe dit eruit gaat zien.

De vrijwilligersorganisaties die juist hun best doen vanuit het oogpunt van de zo bejubelde participatiemaatschappij, ondervinden nogal eens tegenwerking door bureaucratie en regels. Een prachtig initiatief als het Repaircafé te kop proberen in de drukken door huur te vragen voor de accommodatie, gaat wat ons betreft lijnrecht in tegen de participatiegedachte. Er staat heel wat ruimte leeg hierbeneden. Gebruik die ruimte om deze organisaties verder te helpen, in plaats van ze het leven zuur te maken. Als we deze initiatieven niet goed steunen, dan draaien we de participatiemaatschappij vroegtijdig de nek om.

In de kortingen op subsidies worden precies die activiteiten geraakt die wij als SP willen beschermen. Het levert ook nauwelijks een bezuiniging op, percentueel op de begroting is die 50.000 voor de Museumwerf helemaal niks. Slecht idee dus.

Voorzitter, de gemeente heeft nog vet op de botten. Ik hoorde tot mijn ontsteltenis dat het beleid voor de stedenbanden bijna drie ton aan overhead vergt. Dit getal klinkt onwerkelijk. Hier dienen wij met zijn allen een signaal in te zien. Het is onwaarschijnlijk dat alleen op het stedenbandenbeleid zo’n buitensporige kostenpost rust. Hier moet heel veel te halen zijn.

Hoe zorgen we dat de transities goed verlopen? Hoe houden we als raad controle hierop? Het is onduidelijk. We moeten van discussie naar concrete plannen.

Een van de uitgangspunten in de transities is dat we alles weer regionaal gaan oppakken. Waar dat toe kan leiden zien we aan de signalen die de SP over de WIL opving. Het samenvoegen van organisaties tot een orgaan kan grote problemen opleveren. We komen hier nog over te spreken met zijn allen. Laten we leren van deze ervaringen voor we ons in nieuwe regionale avonturen storten.

Zowel bij de samenvoeging van het facilitair bedrijf voor twee welzijnsorganisaties, als in ingeval van de bezuinigingen voor de Kom sloeg het college de plank mis en bleken de bezuinigingen onhaalbaar. Hoe moet dat lopen met al die andere miljoenenbezuinigingen? Die miljoenen zijn eigenlijk niet ingevuld en staan onder een zeer beperkte noemer in de begroting. Het college heeft kennelijk ook geen idee meer waar het geld vandaan gehaald moet worden. Kom daar gewoon voor uit zou ik zeggen. Angst voor de verkiezingen? Ik denk het wel.

Wat suggesties nog van de SP, gratis en voor niks:

• Probeer meer bedrijven naar het Klooster te krijgen. Dit vereist creatieve investeringen.
  • Behoud in vredesnaam het sporten op school. Ook de sport zal de bezuinigingen voelen, bespaar echter niet op deze belangrijke activiteit.
  • De stad is wel zo’n beetje op orde. Er is volgens mij geen straat meer die niet openligt, net heeft opengelegen, of binnenkort zal openliggen. FF stoppen hiermee.
  • Voorzitter, wat is er gebeurd met de motie van de SP die aangeeft dat de wijkwinkelcentra beschermd dienen te worden? De aandacht voor het centrum is prima, maar de buurtwinkelcentra hebben ook aandacht nodig. Dus gewoon Koninginnedag op Muntplein, de winkeliers daar hebben deze impuls nodig en Nieuwegein wil dit zo.
  • Stop eens met bouwen in het groen. Het massieve protest van de bewoners is een bewijs dat dit slechte plannen zijn. Denk aan de toekomst en bescherm het groen en de trapveldjes.

Wat complimenten dan even:

• Het college is goed bezig met het ombouwen van kantoren. Pluim hiervoor. Probeer wel ook wat grotere units te realiseren waar starters het ook na het kinderen krijgen kunnen uithouden.
  • Het inwonersaantal blijft nog aardig boven de 60.000. Knap gedaan, ik heb zelf samen met mijn vrouw een bijdrage geleverd met twee verse Nieuwegeiners. Om de dankzeggingen van het college voor te zijn: graag gedaan!

Ik sluit af voorzitter. Onze grootste zorg voor de komende jaren is de onbeholpen gedachtegang achter de participatiemaatschappij. Mensen activeren om zich in te zetten voor een ander: Echt helemaal goed. Maar er zullen duidelijke grenzen zijn aan wat mensen nog op kunnen brengen. Veel manterzorgers zijn al compleet overbelast.

Met participeren kun je niet alles oplossen. Een prachtig initiatief als de kledingbank of het repaircafe kun je niet vergelijken met de professionele zorg die bijvoorbeeld demente ouderen nodig hebben. Daar wordt de term participatie misbruikt om de problemen van mensen te verhullen in wollige eufemismen. Dat is gevaarlijk en kwalijk. U mag erop rekenen dat wij hier scherp op gaan letten. En ik zeg het maar vast: de SP zal nooit in een college plaatsnemen als de primaire zorg voor mensen die dat nodig hebben te wensen over laat. Dat is onverteerbaar en volstrekt onacceptabel.
Ik overhandig u onze voorstellen. Dank u wel voor de aandacht.