ZO krant in nieuwe stijl uitgedeeld op City Plaza

16 november 2013

ZO krant in nieuwe stijl uitgedeeld op City Plaza

Vandaag stond de SP op City Plaza om aandacht te vragen voor de ZO krant nieuwe stijl. In deze kwartaaluitgave van de SP wordt veel aandacht besteed aan de overgang van zorgtaken naar gemeenten. Ook staat er in deze editie een interview met Martijn Stekelenburg. Hij is de beoogd lijsttrekker voor de gemeenteraads verkiezingen van volgend jaar maart.

Het enthousiasme onder het publiek is nog niet erg groot voor politiek. Veel mensen hebben er hun buik van vol. Uiteindelijk lukte het wel om een groot aantal van de kranten te verspreiden.

Interview Martijn Stekelenburg

In de ZO krant staat dus ook een interview met lijsttrekker Martijn Stekelenburg. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen worden een aantal (beoogd) lijsttrekkers aan het woord gelaten. Dit keer was de eer aan Martijn om hieraan deel te nemen en hij beantwoordde 5 vragen:

Wat is de kracht van jullie fractie?

Wij gedragen ons zoals een SP-fractie zich hoort te gedragen. Geen geklets over de papieren werkelijkheid. We brengen zelf de onderwerpen naar de raad door de acties die we voeren en we baseren onze mening op de verhalen van echte mensen. We doen niet mee aan het zinloze gekeuvel waar zoveel partijen in verstrikt zijn geraakt.

Wat is jouw eigen sterkste punt?

Ik ben er steeds beter in geworden om de gemeenteraad aan te spreken op een manier die werkt. Heel hard op de inhoud en zacht op de relatie. Ze moeten je iets gunnen anders stemmen ze tegen. Ook als ze het eens zijn, dat hebben we al vaker gemerkt. Dat spel heb ik steeds beter leren spelen. Ik zal me daarentegen altijd kwaad blijven maken als er iets niet klopt. En dat komt nog wel eens voor in Nieuwegein.

Wat ga je in de gemeenteraad als eerste aanpakken voor je gemeente?

Het wordt een barre tijd voor de gemeenten als dit Kabinet nog lang zit. Het zal een heel gevecht worden om de mens centraal te stellen in het gemeentebeleid. Dat is heel hard nodig. Meer dan ooit moeten we de ‘zwakkeren’ beschermen, dat is mijn  belangrijkste doel.

Waarom mag in de gemeenteraad van jouw gemeente de SP niet ontbreken?

Wij onderscheiden ons van iedere partij door de manier waarop we politiek bedrijven. Zonder ons zal de gemeenteraad opnieuw inslapen. Verder speekt het voor zich dat het aan ons is om op te komen voor de groeiende groep mensen die in de verdrukking komt op dit moment. Meer dan ooit zijn wij ook nodig om de waanzin van het beleid aan te tonen.

Hoe/door wie wordt het kabinetsbeleid gevoeld in jouw gemeente?

Iedereen die minder draagkrachtig is, van zorg afhankelijk is, een aangepaste baan heeft of van een uitkering afhankelijk is, wordt geraakt. Ik heb bijvoorbeeld al veel radeloze verhalen gehoord over de manier waarop de sociale dienst tegenwoordig opereert.  Het is te merken dat steeds meer mensen in de problemen komen. Dat merken we ook aan de hulpdienstverzoeken. Het is totale waanzin zoals er nu met mensen wordt omgegaan. Dit gaat mis.