Ideeën planten voor de tegeltax?

2 augustus 2014

Ideeën planten voor de tegeltax?

We hadden het niet voor mogelijk gehouden, maar de grote sociale afbraak gaat daadwerkelijk plaatsvinden. Het Haagse politieke achterkamertjes handjeklapgedoe, anderen spreken van vernuftig politiek handwerk, heeft ertoe geleid dat Nederland er nu echt aan moet geloven.

De VVD krijgt haar neoliberale zin, daarin volop gesteund door de Pvda en gedoogd door een  politiek gezelschap van wisselende samenstelling, afhankelijk van het slooponderwerp op de agenda.

Zoals bekend wordt een groot deel van de Haagse narigheid over de gemeentelijke schuttingen gekieperd :“zo de handel is door het parlement, u zoekt het verder maar uit gemeentes, wij hebben onze heilige bezuinigingsdoelstelling gehaald. Veel succes. Is getekend Vvd, Pvda en uw positieve en o zo constructieve oppositie”

Dat zo’n beetje heel maatschappelijk Nederland te hoop is gelopen tegen de maatregelen, of op z’n minst tegen de snelheid waarop dit kabinet Rutte/Timmermans de ellende uitgevoerd wil hebben, heeft die politieke houwdegens niet kunnen vermurwen.  Verblind door het eigen ogenschijnlijke politieke gelijk en succes is men niet bereid deze hoge snelheidstrein richting sociale afgrond af te remmen danwel bij te sturen.

In dat licht is het niet zo raar dat gemeenten gaan zoeken naar alternatieve manieren om de financiële rampspoed enigszins op te vangen en nog proberen te redden wat er te redden valt. Dure plannen worden bij veel gemeenten voorlopig opgeschort, groen onderhoud wordt aan wijken zelf overgelaten, er wordt gekeken naar mogelijke bezuinigingen op het ambtenarenapparaat of de beperking van inzet van kostbare externen.

Maar daarnaast worden er ook balletjes opgegooid over hoe zo snel mogelijk meer geld binnen te harken. Lokale belastingen verhogen ligt dan het meest voor de hand. Inwoners, waarvan velen door het rigide landelijke bezuinigingsfetisjisme al bakken van financiële en maatschappelijke ellende over zich heen hebben gekregen, zijn ook voor gemeentebesturen een makkelijke prooi. Verhoging parkeertarieven, het uitbreiden van betaald parkeerzones, extra lokale belastingen, het zingt in het hele land allemaal  rond.

En ook alternatieve lastenverhogingen duiken plotseling in de media op. En daar haalde Nieuwegein weer eens het nieuws mee. Een tuintegeltaks, een idee van iemand van de Partij voor de Planten, schijnt ook opeens hier in de politiek overwogen te worden. Echt. En die plantenpartij bestaat ook, lijsttrekker in 2010 was een heuse ficus. http://www.partijvoordeplanten.nl/index.php?file=home

Het idee is om mensen die groen in hun tuin vervangen door tegels extra belasting te laten betalen. Door betegeling wordt n.l. regenwater moeilijker afgevoerd en dat levert in de tropische regentijd hier natuurlijk veel problemen op. Dat kost geld, dankzij al die betegelde tuintjes. Serieus.

Het zal wel te wijten zijn aan de zomerse temperaturen en het gebrek aan regenwater – een kortstondige wolkbreuk daargelaten -  die niet voor ieder mens, dier en ook plant even aangenaam zijn en soms een wat vertroebelende invloed op het beoordelingsvermogen kunnen hebben.

Het is te hopen dat het  Nieuwegeinse bestuur toch vooral met echte ideeën op de proppen komt om de door Den Haag veroorzaakte sociale ellende nog enigszins te pareren.

Maar goed dat de SP hier in het college zit.

Emile Grivel

Bestuurslid

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.